• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: De anderen RECENSIE

Prachtig literair inkijkje in de Israelische cultuur. Als je de serie Unorthodox hebt gezien begrijp je de rol van de vrouw in de culturele context en kun je de symboliek en het thema waarderen. Mag een vrouw voor zichzelf kiezen of moet ze meegaan met de maatschappelijke druk om moeder te worden? Dit maatschappelijke thema is de basis voor een thriller. Het is meer een psychologische thriller. De rol van de vrouw in het huishouden, als toekomstige broedmachine, zonder eigenheid en als brave moeder lijkt het ultieme doel. Bijna alle personages willen daar op aan sturen. Echter een clubje jonge vrouwelijke studenten kiest iets anders. Als een van hen vermoord wordt, wordt duidelijk dat iemand hen dat kwalijk neemt. Een boek met prachtige symboliek, kinderrijmpjes en linken naar Bijbelse mythische vrouwelijke personages. Zo jammer dat dit boek ondergewaardeerd wordt.

De anderen

1  2  3  4  5
    (18 stemmen)

Zo gauw de 41-jarige Sheila het nieuws hoort, weet ze dat de politie haar zal bellen. Een van de belangrijkste feministische wetenschappers van het land – en een van haar oudste vriendinnen – is vermoord aangetroffen, met een babypop vastgelijmd aan haar handen. Twintig jaar geleden had hun vriendinnengroep samen een pact gevormd: zij zouden bewust kinderloos blijven, net als hun vrouwelijke voorbeelden in de Tora.
    Maar de jaren zijn niet voor alle vriendinnen even goed geweest. En nu haar eigen leven ook op het spel staat, moet Sheila de balans opmaken: wie kan ze nog vertrouwen, en wie wil haar de ultieme prijs laten betalen?