• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Meisje A RECENSIE

Ervaar een psychologisch achtbaan van een familiedrama, waarin de ouders een grote rol in hebben gespeeld. Wat is gebeurd met de kinderen, waarom en wat is er van hen terecht gekomen.

Vanaf de 1e bladzijde neemt Lex (meisje A) je mee in wat zij, samen met haar broers en zussen heeft beleeft in het horror huis. Waarom ze nu haar verhaal verteld, is omdat haar moeder net is overleden in de gevangenis en zij als executeur-testamentair wordt aangewezigd. Er moet iets gebeuren met het horrorhuis waarin alle gebeurtenissen zijn gebeurd. Lex wil er een buurthuis van maken, maar heeft daarvoor goedkeuring van de broers en zussen nodig die ook erfgenamen nodig.

Per hoofdstuk komt een deel van hoe Lex haar leven heeft beleeft en het leven van een van de broers of zussen aan de beurt, waarnaar in het volgende hoofstuk ook weer levensfragmenten over die kinderen naar voren komen. Elke keer wordt een klein stukje ontrafeld van het familiedrama en waarom Lex uit huis is gevlucht, uitgehongerd, broodmager met vele verwondingen. De schrijfter weet het zo op te schrijven dat je elke keer iets te weten komt, maar net niet genoeg, waardoor je weer verder wil lezen.

Het verhaal gaat over het verleden, maar ook over het heden en de toekomst. Wat doet het met je  als je in deze omstandigheden opgegroeid. Hoe verwerken de broers en zussen zo'n jeugdtrauma en wat is er van hen terecht gekomen. Ook hier kom je als lezer met het verstrijken van het aantal bladzijden steeds meer achter.

Lees dit verhaal als je van een rauw en pijnlijk familieverhaal houdt en langzaam tot een ontknoping wilt komen.

Meisje A

1  2  3  4  5
    (15 stemmen)

‘Ik ben Alexandra Gracie en ik ben vijftien jaar. U moet de politie bellen.’

Talloze keren oefende Lex Gracie deze zinnen voordat ze uit het huis van haar ouders wist te ontsnappen: gewond, vuil en ernstig vermagerd. Als haar moeder jaren later in de gevangenis overlijdt en het ouderlijk huis aan haar kinderen nalaat, maakt Lex – inmiddels jurist – samen met haar zusje Evie plannen om de horrorplek uit hun jeugd om te toveren tot iets positiefs. Maar eerst moet ze in het reine komen met haar broers en zussen en het verleden dat ze met elkaar delen.

Meisje A is een prachtig geschreven en ongelofelijk indrukwekkende psychologische roman over familiebanden, herinneringen en – uiteindelijk – liefde.