• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: De verborgen apotheek RECENSIE

De verborgen apotheek van Sarah daarna gaat over een Londonse apotheek van twee eeuwen geleden die werd gerund door een vrouw, Nella, die haar die de apotheek heeft overgenomen van haar moeder. De moeder van Nella had allerlei middeltjes tegen vrouwenkwalen. Door een bepaalde gebeurtenis heeft Nella van deze middeltjes gevaarlijkere versies gemaakt: gif. Dit gif is bestemd voor alleen mannen, en alleen vrouwen kennen de apotheek die zit verborgen achter een kastenwand. Op een dag verschijnt een dapper 12-jarig meisje in de apotheek van Nella en vanaf dat moment komen de gebeurtenissen in een stroomversnelling. Om en om zijn de hoofdstukken in het verleden en het heden, dan schakelt het om van Nella’s verhaal naar Carolines verhaal in het heden. Caroline komt allen van Amerika naar London, om de affaire van haar man te verwerken. Ze gaat alleen naar wat hun 10-jarig huwelijksjubileum had moeten zijn. Ondanks haar verdriet vindt Caroline iets wat teruglinkt naar de apotheek van 2 eeuwen geleden, waar ze zich in vastbijt, en eigenlijk zichzelf en waar ze enthousiast van wordt, weer terugvindt.

Ik vond het een superleuk boek om te lezen, in de leesclub hebben we allerlei woorden besproken die we allemaal niet kenden, maar het boek is verder heel makkelijk te lezen met een prettige schrijfstijl. Aan het einde van elk hoofdstuk wilde ik eigenlijk verder lezen in ofwel Nella’s verhaal of in Caroline’s verhaal, maar ik werd direct weer in het andere verhaal meegezogen. Ik verwachtte veel van het boek met de mooie cover, en de verwachtingen zijn uitgekomen. Het biedt meeleven met de personages, spanning en ook wel sensatie. Een aanrader!

De verborgen apotheek

1  2  3  4  5
    (19 stemmen)

Londen, 1791.
    Nella Clavinger wacht in haar verborgen apotheek op een nieuwe klant. Hoewel ze een gewaardeerd apotheker is, gebruikt ze haar kennis het liefst voor andere doeleinden: ze maakt vergif voor vrouwen die aan een man willen ontsnappen. Als haar nieuwe klant de pas twaalfjarige Eliza Fanning blijkt te zijn, ontvouwt er zich een onverwachte vriendschap.

Londen, heden.
    Historicus Caroline Parcewell viert haar trouwdag alleen, treurend om haar overspelige man. Als ze een oud apothekersflesje in de Theems vindt, wordt haar nieuwsgierigheid gewekt. Ze vermoedt dat het flesje een link heeft met de onopgeloste apothekersmoorden die tweehonderd jaar geleden plaatsvonden. Maar als Caroline op onderzoek uitgaat, heeft dat gevolgen voor het heden en het verleden...