• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Over vijf jaar RECENSIE

Natuurlijk hebben we er allemaal wel eens over nagedacht: hoe zou mijn leven er over een aantal jaar uit zien? Wat dat betreft is Dannie Kohan dus helemaal niet zo gek. Zij is de hoofdpersoon in het boek Over vijf jaar van Rebecca Serle en zij weet precies hoe haar leven er over vijf jaar uit zal zien. Dan is ze succesvol in haar droombaan, getrouwd met David en woont ze met hem in het perfecte appartement in een dure wijk van Manhattan. En met haar obsessie voor getallen, perfectionistische inslag en haast neurotisch streven naar succes gaat dat zeker lukken.

Totdat een levensechte droom al haar plannen overhoop lijkt te gooien…

Een voorspellende droom?
Dannie heeft net de succesvolle sollicitatie naar haar droombaan achter de rug én is door David ten huwelijk gevraagd als ze droomt dat ze wakker wordt in een vreemd appartement. Met een vreemde verlovingsring om haar vinger. En o help, naast een andere man! Op de klok ziet ze dat het exact vijf jaar later is.

Daarmee maakt Over vijf jaar een vliegende start. Je wilt immers meteen weten wat er aan de hand is. Waarom droomt Dannie dit? Is het een voorspellende droom? Dat idee geeft het verhaal een mystiek tintje, zeker als we fast forward naar vierenhalf jaar later springen. Dannie heeft geprobeerd de droom uit haar hoofd te zetten, maar echt gelukt is dat niet. Hierdoor heeft ze ook haar bruiloft met David steeds uitgesteld. En dan ontmoet ze de nieuwe vriend van haar beste vriendin Bella: de onbekende man uit haar droom.

Van mysterie naar drama
De eerste helft van Over vijf jaar is een echt ‘chicklit verhaal’. Je leert de personages beter kennen. Dannies band met hen, haar plannen, haar obsessies (voor getallen, maar ook voor afhaaleten en dure merken) en haar vrees dat de droom zal uitkomen. Hoewel ik af en toe een beetje tureluurs werd van de omschrijving van zakenkleding en het stratenplan van Manhattan, was ik vooral heel benieuwd naar hoe die voorspellende droom nou zou uitkomen. Maar dat was voor mij nogal een tegenvaller.

Halverwege gebeurt er namelijk iets waardoor het verhaal zich ontpopt als een drama. Daarmee is al snel duidelijk hoe de rest van Over vijf jaar zal verlopen en dat vond ik erg jammer. Ik lees dit soort boeken toch voor het feel good-gevoel en de ontwikkelingen in de tweede helft van het boek hadden juist een tegenovergesteld effect.

Niet het juiste boek voor mij
Voor mij was Over vijf jaar niet wat ik ervan verwachtte. Na het lezen van de achterflap had ik een heel ander idee van het boek en ik vind het jammer dat dit niet bleek te kloppen. Daarmee wil ik niet zeggen dat het een slecht verhaal is, want ik denk dat het veel mensen wel aanspreekt. Ik ben alleen niet één van die mensen. Maar als je zin hebt in een bijzonder liefdesverhaal met een portie drama, ben je met dit boek in je element.

Over vijf jaar

1  2  3  4  5
    (16 stemmen)

Advocate Dannie Kohan durft wel te voorspellen hoe haar leven er over vijf jaar uit zal zien. Ze heeft net een succesvol sollicitatiegesprek gehad voor haar droombaan en diezelfde dag vraagt haar vriend haar ten huwelijk. Ze valt ’s avonds dan ook volkomen gelukkig in slaap. Maar die nacht droomt ze dat ze wakker wordt in een ander appartement, met een andere ring om haar vinger en naast een compleet andere man. De televisie staat aan en ze ziet de datum. Het is dezelfde nacht, 15 december, maar dan in 2025. Vijf jaar later. Het is maar een droom, denkt Dannie, en ze doet haar best om hem te vergeten. Totdat ze vierenhalf jaar later op straat loopt en iemand op de stoep ziet staan wachten. Het is de man uit haar droom, ze weet het zeker.

Over vijf jaar is een liefdesverhaal, boordevol geluk en hartzeer. Maar het is zeker niet een liefdesverhaal zoals je dat denkt te kennen.