• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Over vijf jaar RECENSIE

'Over vijf jaar' is een boek met een mooi verhaal. Het boek is geschreven uit het perspectief van Dannie en begint met het perfect geplande en op schema lopende leven van haar. Hier komt echter verandering in na een droom die levensecht lijkt en vijf later zich afspeelt. Dannie probeert door te gaan met haar perfect geplande leven en dit gaat haar goed af tot vierenhalf jaar later de mogelijke verwerkelijking van de droom dichterbij lijkt te komen.

Na het lezen van de flaptekst verwachtte ik dat het boek vooral over de droom zou gaan, maar tijdens het lezen bleek het een mooi verhaal te zijn over de vriendschap tussen de twee vriendinnen Dannie en Bella en de tegenslagen die het leven kan brengen, ook al probeer je het zo goed mogelijk te plannen.

Het boek las makkelijk weg, dit kwam vooral door de niet al te lange hoofdstukken. Daarnaast werd er niet te lang stilgestaan bij alles wat er gebeurde. Hierdoor werden de belangrijkste passages uit het boek extra benadrukt. Het verhaal was niet erg verrassend. Er waren voor mij twee twists die ik niet zag aankomen (midden in het boek en het einde). Voornamelijk bij het einde wilde ik door blijven lezen om te weten hoe het af zou lopen.

Het verhaal had niet constant mijn volledige aandacht, hierdoor de waardering van vier sterren. Desalniettemin is het boek wel een aanrader! Het leest makkelijk weg, heeft een mooi verhaal met een paar verrassende elementen en met een personage die een groei doormaakt.

Over vijf jaar

1  2  3  4  5
    (16 stemmen)

Advocate Dannie Kohan durft wel te voorspellen hoe haar leven er over vijf jaar uit zal zien. Ze heeft net een succesvol sollicitatiegesprek gehad voor haar droombaan en diezelfde dag vraagt haar vriend haar ten huwelijk. Ze valt ’s avonds dan ook volkomen gelukkig in slaap. Maar die nacht droomt ze dat ze wakker wordt in een ander appartement, met een andere ring om haar vinger en naast een compleet andere man. De televisie staat aan en ze ziet de datum. Het is dezelfde nacht, 15 december, maar dan in 2025. Vijf jaar later. Het is maar een droom, denkt Dannie, en ze doet haar best om hem te vergeten. Totdat ze vierenhalf jaar later op straat loopt en iemand op de stoep ziet staan wachten. Het is de man uit haar droom, ze weet het zeker.

Over vijf jaar is een liefdesverhaal, boordevol geluk en hartzeer. Maar het is zeker niet een liefdesverhaal zoals je dat denkt te kennen.