• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Ik vergeet je niet RECENSIE

'Ik vergeet je niet’ volgt Maddie en Eliza, twee zussen. Eliza verhaal speelt zich af in het 'toen' en Maddy in het 'nu'. Eliza is jaren geleden overleden, maar Maddie voelt toch alsof ze nooit helemaal uit haar schaduw is gestapt, vooral niet als het gaat om haar ouders. Het verhaal begint voor beide zussen als ze Frenkie ontmoeten, een knappe gast die hun hart sneller doet slaan. Voor Maddie is dit vaak verwarrend, omdat hij als Eliza’s ex herinneringen aan haar omhoog brengt die ze geprobeerd heeft weg te stoppen en omdat zijn verhalen over Eliza niet overeen komen met haar eigen herinneringen. Wat is er tussen hen gebeurd? Waarom brengt hij haar hoofd zo op hol? En kende ze haar eigen zus eigenlijk wel echt?

De verhaallijn van 'Ik vergeet je niet',  is vanaf het begin pakkend en zit goed in elkaar. De twee perspectieven geven het verhaal een extra laag en de wetenschap dat Eliza niet meer leeft, geeft de lezer een melancholisch gevoel. Veel informatie is niet vanaf het begin beschikbaar en wordt gaandeweg onthult, maar dit is op zo'n manier gedaan dat het de spanning vasthoudt en tegelijkertijd niet verwarrend is.

De personages zijn erg realistisch uitgewerkt, waardoor de lezer makkelijk met hen kan meevoelen. Het verschil in hoe een personage iets zelf ervaart en hoe dit door andere personages wordt ervaren, komt door de verschillende perspectieven duidelijk naar voren en maakt het verhaal bijzonder. Het geeft de lezer daarnaast stof tot nadenken. Maddie en Eliza zijn erg verschillende en vooral Maddie maakt tijdens het verhaal veel ontwikkeling door.

De schijfster heeft een fijne schrijfstijl, waardoor het boek makkelijk wegleest. Eenmaal aan het boek begonnen, leg je het niet zo maar meer weg. Er worden verschillende moeilijke en heftige onderwerpen aangesneden, waardoor het verhaal meer lading krijgt, maar toch voelt het verhaal nooit zwaar aan en wil je als lezer blijven lezen.

Al met al is 'Ik vergeet je niet' een verfrissend boek dat makkelijk wegleest en moeilijke onderwerpen op een duidelijke manier aansnijdt. De personages zijn realistisch en herkenbaar.  Het verhaal geeft stof tot nadenken en brengt tegelijkertijd toch ook plezier  tijdens het lezen. Het is zeker een aanrader!

Ik vergeet je niet

1  2  3  4  5
    (22 stemmen)

Maddy heeft altijd in de schaduw van haar zus Elisa gestaan. Elisa was overal goed in en werd op handen gedragen door hun ouders. Zij wel. Maar Elisa is er al veertien jaar niet meer.

Op een dag loopt Maddy op een terras in de stad Frenkie tegen het lijf, het ex-vriendje van haar zus. Zij herkent hem meteen, hij haar niet. Ze weet weinig van hem, maar één ding is zeker: Frenkie is foute boel. Want wat is er destijds tussen hem en Elisa gebeurd? Is hij wel te vertrouwen? En waarom staat hij daar zo ongelooflijk sexy te doen, zodat ze daar niet meer helder over na kan denken?