• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: De erfenis van de koffiebranderij 1 - Corinnes toekomst RECENSIE

Corinnes toekomst is deel 1 van de koffietrilogie. Het verhaal is geschreven door Paula Stern en speelt zich af in Aken. Net als bij veel andere historische romans bestaat dit boek ook uit twee verschillende verhaallijnen. Het heden gaat over Corinne, begin twintig,  en het verleden gaat over haar opa die is begonnen met de koffiehandel. Opa Eberhard is een zoon van een nazi. Hij is begonnen als smokkelaar en weet uiteindelijk het imperium Ahrensberg op te bouwen. Als de vader van Corinne een beroerte krijgt, neemt zij samen met haar broer Alexander het familiebedrijf over. Als ze het dagboek van haar opa vindt, komt ze veel te weten over het ontstaan van het imperium. Het boek bestaat uit korte hoofdstukken en het leest vlot. Echter vond ik de schrijfstijl wat ‘statig' het sprankelende ontbrak. Naast dat het een mooi historisch verhaal is, kom je ook heel veel te weten over het branden van koffie. Je kijkt nu toch heel anders naar een lekker kopje koffie.

In het boek kom je mooie wijsheden en spreuken tegen. Dit was toch wel de meest opvallende:
Welke huidskleur je ook hebt,
welke geloofsovertuiging je ook aanhangt,
wat je seksuele voorkeur ook mag zijn,
hoe je er ook uitziet of hoe jong of hoe oud je ook bent.
Je bent een mens en hier ben je welkom.
Laten we samen koffiedrinken.

Het verhaal wordt niet saai en blijft in ontwikkeling. Voor een deel 1 gebeurt er best wel heel erg veel. Toch wordt er met bepaalde situaties wel heel makkelijk omgegaan en verlang ik als lezer regelmatig naar wat meer diepgang. Na het lezen van deel 1 bleef ik nog wel met een paar vragen zitten wat ervoor zorgt dat ik zeker nieuwsgierig ben naar deel 2 van de trilogie.

De erfenis van de koffiebranderij 1 - Corinnes toekomst

1  2  3  4  5
    (15 stemmen)

Aken, 1945. Als Eberhard Ahrensberg na de oorlog terugkeert naar zijn vaderland, ligt zijn leven in scherven. Zijn vader koos de kant van de nazi’s, wat resulteerde in een verloren thuis en verbroken familiebanden. In een poging zijn jonge gezin te onderhouden begint Eberhard koffie te smokkelen.

Aken, heden. Als erfgenaam van het beroemde koffieimperium Ahrensberg is Corinne dol op alles wat met koffie te maken heeft. Samen met haar broer runt ze het bedrijf, al brengt dat soms spanningen met zich mee. Als ze het dagboek van haar grootvader Eberhard vindt, besluit ze om zijn verleden verder uit te zoeken. Tijdens haar onderzoek naar de geschiedenis van het familiebedrijf ontdekt ze een bewogen verleden vol geluk, verraad en vechtlust. Lukt het haar om haar eigen pad te blijven volgen?