• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Het laatste verhaal van Mina Lee RECENSIE

Het laatste verhaal van Mina Lee

In dit boek volgen we het leven van Mina Lee en haar dochter Margot. Op jonge leeftijd wordt Mina door de oorlog in Korea van haar ouders gescheiden. Haar jeugd was verschrikkelijk en wordt dan ook niet uitvoerig besproken. Ze weet een goed leven op te bouwen als kledingontwerper en is gelukkig met haar man en dochter. Tot hier op een dag door een ongeluk een einde aan komt.

Mina vertrekt illegaal naar Amerika en besluit haar verleden haar rug toe te keren (cover). In Amerika werkt ze, eet ze en slaapt ze. Haar leven oogt saai en eenzaam. Bij de plaatselijke supermarkt waar ze werkt heeft ze wel wat vrienden, zo ook Mr. Kim die Mina zo nu en dan verrast met chocola of een stuk fruit.

Na verloop tijd van tijd laat Mina Mr. Kim toe in haar hart. Samen hebben ze een liefdevolle band. Totdat deze abrupt eindigt als Mr. Kim door een incident in de supermarkt moet vluchten, niet wetende dat Mina zwanger is. Mina vindt veel steun bij Mrs. Baek, die op dezelfse gang woont. Samen eten ze met regelmaat en er zijn weinig woorden nog. Samen zijn in stilte is wat ze goed kunnen. Maar wie is Mrs. Baek eigenlijk?

Vele jaren later treft Margot haar moeder dood aan de op de grond. Ze heeft spijt van zoveel dingen, haar slechte band met haar moeder, het nooit leren van haar moederstaal. Ze gaat op onderzoek uit om te kijken wat er is gebeurt en leert ondertussen veel over Mina haar verleden en haar zelf. Het verhaal toont goed wat een moeder overheeft voor haar kind maar ook welke gevolgen vluchten voor het verleden heeft.

Het boek heb ik een paar dagen uitgelezen. De eerste pagina's heb ik even moeten wennen aan de hoeveelheid details maar al gauw kwam ik tot het besef dat ik mij hierdoor beter kon inleven. Het verhaal switcht tussen het verleden en heden en tussen Margot en Mina. Zelf houd ik erg van deze schrijfstijl! Dit leest prettig en maakt je continue nieuwsgierig. Iedere keer als Margot iets ontdekte kwam de verhaallijn van Mina met uitleg. Deze schrijfwijze zorgt er naar mijn idee voor dat je alles uitgebreid kan omschrijven en er niks afgeraffeld hoeft te worden voor het grote verhaal.

Echter niet alle kleine gebeurtenissen worden helemaal afgerond. Zo drinkt Margot een keer een drankje met waarschijnlijk vergif er in. Ik ben er niet achter gekomen waarom dit is gebeurd en dat is jammer. Mrs. Baek is een groot mysterie. Na afloop van het boek zit ik nog met zoveel vragen. Zal ze gelukkig zijn geworden? Uiteindelijk draait het natuurlijk om Margot en Mina en die verhaallijnen sluiten wel goed af gelukkig.

Het boek leest dus vlot weg. Het verhaal had mij in zijn greep en ik bleef nieuwsgierig. De schrijfstijl is niet heel origineel, het lijkt wel alsof dit soort boeken á la Lucinda Riley blijven komen. Het is een schrijfstijl die ik kan waarderen maar niet erg vernieuwend en je kan goed inschatten wanneer er een twist in het verhaal zal komen of wanneer het spannend wordt.

Desondanks krijgt dit boek van mij 4 hartjes!

Het laatste verhaal van Mina Lee

1  2  3  4  5
    (12 stemmen)

Het is een mysterie voor Margot Lee waarom haar moeder Mina de telefoon niet meer opneemt. Als ze afreist naar haar ouderlijk huis in Los Angeles, komt ze erachter dat haar moeder onder verdachte omstandigheden is overleden. Ze beseft dat ze eigenlijk niets weet over een van de belangrijkste personen in haar leven. Die ontdekking dwingt haar tot het ontrafelen van haar moeders geschiedenis.

Toen Mina, een wees uit de Koreaoorlog, jaren geleden aankwam in Los Angeles, had ze niets of niemand. Terwijl ze haar nieuwe leven opbouwt, en net rond kan komen met haar baantje in de supermarkt, lacht nieuw levensgeluk haar toe; ze wordt verliefd. Maar haar liefdesverhaal blijkt consequenties te hebben…