• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: De verborgen apotheek RECENSIE

In De verborgen apotheek maken we kennis met Nella in Londen, 1791. Nella is apotheker, maar van een wel heel bijzondere apotheek. Ze maakt vergif voor vrouwen die een man willen vermoorden. Op een dag komt Eliza, 12 jaar, in haar apotheek met het verzoek voor zo’n vergift. Nella en Eliza bouwen een band op en er ontvouwt zich een spannend verhaal.

Intussen is Caroline in het huidige Londen op vakantie. Ze zou samen met haar man gaan, maar nadat ze zijn ontrouw had ontdekt, besloot ze alleen te gaan. Als ze hier een rivierjutter tegen het lijf loopt, gaat ze met hem mee, op zoek naar verborgen schatten in de Theems. Ze vindt een oud flesje en kan het niet laten hier onderzoek naar te doen. Zij stuit hierbij op een wel heel bijzonder en onverwacht verhaal.

De cover van het boek is erg mooi en laat zien dat Londen een grote rol zal spelen in het verhaal.

Het boek begint met een oude apothekerseed, waarin de volgende tekst opvalt:

‘Ik zweer en beloof tegenover God […] dat ik nooit vergif zal toedienen.’

Meteen hierna leren we Nella kennen, zij volgt deze eed duidelijk niet. Toch krijg je op de één of andere manier sympathie voor Nella. Haar praktijken zijn misdadig en dat is op geen enkele manier goed te praten. Maar de apotheek en de werkzaamheden van Nella worden zo mooi beschreven, dat het bijna ‘gewoon’ lijkt wat ze doet. Toch is dat het niet en dat weet ze zelf ook heel goed.

Wanneer Caroline het flesje heeft gevonden, blijkt al snel dat dit een oud apothekersflesje is. Met behulp van Gaynor, die in de bibliotheek in Londen werkt, stuit ze op het verhaal van de apothekersmoorden. Door middel van oude documenten ontrafelt ze het eeuwenoude verhaal.

De sfeer wordt beeldend neergezet. Je loopt met Nella en Eliza door historisch Londen en met Caroline door het huidige Londen. De Theems, de straten, je ziet het levendig voor je.

Het boek sluit af met een aantal recepten van vergiften, zoals gebruikt door Nella, en een historische noot. Wat een enorm verschil met de huidige tijd, waarin bijna alle medicatie gecontroleerd gemaakt wordt. En de ontwikkelingen binnen politie onderzoeken, eind 1700 was het nauwelijks mogelijk een moord door middel van vergif te achterhalen.

De verborgen apotheek is een fijn leesbaar, toegankelijk en origineel verhaal. Een aanrader voor wie houdt van historische verhalen over sterke vrouwen in combinatie met een spannend verhaal.

De verborgen apotheek

1  2  3  4  5
    (19 stemmen)

Londen, 1791.
    Nella Clavinger wacht in haar verborgen apotheek op een nieuwe klant. Hoewel ze een gewaardeerd apotheker is, gebruikt ze haar kennis het liefst voor andere doeleinden: ze maakt vergif voor vrouwen die aan een man willen ontsnappen. Als haar nieuwe klant de pas twaalfjarige Eliza Fanning blijkt te zijn, ontvouwt er zich een onverwachte vriendschap.

Londen, heden.
    Historicus Caroline Parcewell viert haar trouwdag alleen, treurend om haar overspelige man. Als ze een oud apothekersflesje in de Theems vindt, wordt haar nieuwsgierigheid gewekt. Ze vermoedt dat het flesje een link heeft met de onopgeloste apothekersmoorden die tweehonderd jaar geleden plaatsvonden. Maar als Caroline op onderzoek uitgaat, heeft dat gevolgen voor het heden en het verleden...