• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Spoorloos RECENSIE

Als kind keek ik regelmatig vol interesse mee naar het tv-programma Spoorloos, waarin de zoektocht naar een verdwenen of onbekende bloedverwant centraal staat. Opsporingsacties trekken mij nog steeds, zowel de hartverwarmende als ijzingwekkende cold cases. In het kader daarvan gaf ik mij op voor de lees-luisterclub van Chicklit.nl voor het boek Spoorloos in samenwerking met Storytel.

Bo werkt voor als journaliste voor Koffie en Koek en wanneer ze een nieuw artikel moet schrijven, herinnert ze zich de cold case-zoektocht naar de verdwenen journalistiekstudente Julia van der Molen. Samen met haar beste vriendin Inès besluit Bo om hierover een podcast te maken: Spoorloos. Per trein vertrekt het tweetal naar het Franse landschap, wat al de nodige spanning meebrengend. De garantie voor een vast contract voor Bo hangt af van het succes van de podcast, terwijl de relatie met haar vriend door deze beslissing aan een zijden draadje komt te hangen. Tijdens de zoektocht in Parijs, merkt Bo dat de zoektocht spannende gevolgen heeft, en wordt ze steeds voorzichter. Dit terwijl het uitgaansleven steeds meer aan Inèz trekt en meer zin heeft om te met mannen te flirten. Voor Bo is de maat vol en zij besluit alleen verder te gaan. Echter, na enkele dagen ontdekt ze dat het niet mogelijk is om contact te leggen met Inèz en lijkt de geschiedenis zich te herhalen.

Om te beginnen was het een verademing een boek te luisteren tijdens het schoonmaakwerk. Tijdens wandelen heb ik geen afleiding nodig, maar deze combinatie was fijn! Het boek luisterde ontzettend lekker weg, en vergt weinig scherpe aandacht. Suzanne Vermeer heeft een makkelijk te volgen schrijfstijl en is goed toegankelijk; de voorleesstem was fijn om naar te luisteren. Daarnaast is het makkelijk om het boek weer op te pakken, door de overzichtelijk ingedeelde hoofdstukken.

Toch zou ik het boek zelf niet afgeluisterd hebben, omdat het vrij voorspelbaar was. De spanningsboog lag niet hoog, en al snel had ik de diverse plotwentelingen door. Tegen het einde kwam de vaart wel in het verhaal, maar dit voelde een beetje onnatuurlijk. Rondom het plot zat ik dan ook niet ademloos te luisteren. Daarnaast vond ik de karakterontwikkelingen van Inèz en Bo wat een de vlakke kant. Dit had wat mij betreft meer uitgediept gemogen.

Tegelijk lijkt mij dit boek wel heel geschikt voor mensen die lekker willen wegdommelen bij een boek, dat vlot verteld wordt, een beetje mysterie heeft, maar vooral niet al te moeilijk is. Daarvoor is Spoorloos dan ook zeker geschikt! Voor de liefhebber verschijnt deel 2 in februari, maar ik verkies een boek met net een beetje meer aansporing.

Spoorloos

1  2  3  4  5
    (12 stemmen)

Studievriendinnen Bo en Inès besluiten een podcast te maken over de jaren geleden verdwenen journalistiekstudente Julia van der Molen. Met de trein volgen ze haar reis richting Parijs en Bordeaux. Maar de opnames voor hun podcast Spoorloos hebben meer gevolgen dan ze hadden kunnen voorspellen. Terwijl Bo steeds voorzichtiger wordt, lijkt Inès hun onderzoek steeds minder serieus te nemen. Na een knallende ruzie besluit Bo alleen verder te gaan met het onderzoek, maar al snel krijgt ze spijt en probeert ze Inès te contacten. De geschiedenis lijkt zich te herhalen als ze ineens niks meer van haar vriendin hoort…