• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: Toffee RECENSIE

Allison is een 15 jarig meisje die woont alleen bij haar gewelddadige vader. Vlak na de geboorte van Allison overleed haar moeder. Allison haar vader geeft Allie hiervoor de schuld. Ze wordt slecht behandeld door haar vader. Maar toen Allison haar vader Kelly-Anne ontmoeten leek het gedrag van haar vader beter te worden maar niks was minder waar. Kelly-Anne werd het te veel en verliet onverwachts Allie haar vader. Hierbij liet ze de ring met de robijn die ze van de vader van Allie heeft gekregen op het tafeltje in de gang. Dit is het motief van dit boek. Later in het boek komt dit ook terug. Kelly-Anne wilde dat Allison mee zou gaan maar Allison wilde nog geloven dat haar vader zou verbeteren maar dat gebeurde niet. Dit is ook de reden dat Allie ook weg rent van huis. Na een paar uurtjes met de bus stapt ze uit. Ze komt uit bij wat lijkt op een verlaten huis. Ze gaat de schuur in en daarna het huis. Wanneer ze denkt dat er niemand is, komt een oudere vrouw gemaakt Marla. Marla schrikt, maar Marla schrikt niet omdat er een vreemd meisje in haar huis staat, ze schrikt omdat zij denkt dat er een oude vriendin die ze al jaren niet heeft gezien in haar huis staan, Toffee. Allison blijft mij Marla wonen omdat het daar veilig is. Ze helpt Marla met alles, ze zorgt dat ze zich niet alleen voelt. Een paar maanden gaan voorbij en Allison voelt zich vergeten, ze heeft geen bericht van haar vader, geen bericht van Kelly-Anne, helemaal niemand. Allison ontmoet een meisje, Lucy. Ze vraagt of Allie goed is in wiskunde. Allison is best goed in wiskunde. Lucy vraagt of ze haar huiswerk wil maken voor wat geld. Allie neemt het aanbod aan omdat ze niet meer wil stelen van Marla. Op een gegeef moment krijgt Allie een telefoon in plaats van geld, ze logt in op maar email en ziet allemaal berichten, van Kelly-Anne en haar vader. Kelly-Anne is bezorgt en vraagt waar ze is. Eerst wil Allison niet reageren maar uiteindelijk doet ze dat toch en komt weer in contact met Kelly-Anne. Ze besluiten om samen te gaan wonen in een appartementje met zijn drieën, Allison, Kelly-Anne en Helena, het pas geboren baby’tje van Kelly-Anne. Dit laat zien dat Allison een round karakter is omdat ze aan het begin van het boek niet haar vader wilde verlaten en dat uiteindelijk wel heeft gedaan en ook weer terug is gegaan naar Kelly-Anne. Hierdoor wordt duidelijk dat Allison veranderd door het boek heen. Dit geld ook voor Kelly-Anne omdat ze ook veranderd door het boek heen. Maar Marla is een flat karakter omdat ze eigenlijk niet of nauwelijks veranderd door het boek heen. Ze blijft het hele boek een demente maar lieve vrouw. Dus ze heeft duidelijk maar 1 eigenschap door het boek heen.

Het boek is geschreven door Sarah Crossan (1981). Ze is een Ierse schrijfster en ze is vooral bekend met haar boeken voor jongvolwassenen. Sarah studeerde in 1999 van met een graad in Filosofie en literatuur en haalde later haar master in Creatief Schrijven. Ook volgde ze een opleiding tot docent Engels en docent drama aan de Universiteit van Cambridge. In mei 2018 word ze benoemd tot laureaat van de Ierse kinderen door president Michael D Higgins. Crossan heeft in 2017 de Red House Children’s Book Award gewonnen voor haar boek One. Ook heeft ze in 2020 de Young Adult Jury Award van de Duitse jeugdliteratuurprijzen voor de Duitse editie van Moonris gewonnen. Ze heeft nog veel meer bekende boeken geschreven zoals Een en The Weight of Water.

Het verhaal wordt verteld vanuit Allison haar perspectief. Dit kun je zien aan dat er veel ik wordt gezegd.Ik vind dat heel prettig lezen omdat je heel erg snel kan meeleven met het hoofdpersoon, dit geval Allison. Het boek bestaat eigenlijk uit allemaal kleine verhaaltje die bij elkaar 1 groot verhaal maken. Het is ook een dik boek maar weinig tekst op elke bladzijde. Hierdoor ga je wel snel door het boek heen waardoor ik het heel prettig vond om te lezen. Verder ik vond het een leuk boek met een spannende verhaallijn. Ik wilde graag verder lezen en dat is niet iets wat ik vaak heb bij een boek. Ook vond ik, wat ik al eerder zei, het boek erg prettig lezen door de manier waarop het is geschreven dus veel bladzijdes maar weinig tekst per bladzijde waardoor je door het boek vloog. Ik vond het leuk dat er elementen in het begin van het boek werden genoemd die later in het boek weer terug kwam zoals de ring met de robijn. Hierdoor kwam het begin en het eind van het boek echt samen en was het verhaal compleet.

Toffee

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Als Allison wegloopt van haar gewelddadige vader kan ze nergens naartoe. Wat ze aanziet voor een leegstaand pand, blijkt het huis van de dementerende Marla te zijn. Marla denkt in Allison haar jeugdvriendin Toffee te herkennen en Allison doet wat ze altijd doet: ze past zich aan. En dus is ze Toffee voor Marla.
    Er ontstaat een bijzondere band tussen de twee vrouwen en ­Allison komt erachter wie ze nou eigenlijk écht is. Als Toffee lijkt ze meer zichzelf te zijn dan ze in jaren is geweest.
    Toffee is een aangrijpende YA-roman in vrije versvorm over grote thema's als psychische gezondheid, huiselijk geweld, de waarde van vriendschap en wat het betekent om familie te zijn. Net als Crossans eerdere boeken laat ook Toffee een verpletterende ­indruk achter.