• mijn waardering

Prachtige roman RECENSIE

Wat een prachtig boek heeft Isabel Allende geschreven met de wind kent mijn naam. Het begint al meteen heel meeslepend en spannend tijdens de kristallnacht (de nacht van het gebroken glas) waarin de joodse familie Adler slachtoffer is van de aanvallen.
De vader van Samuel is verdwenen en zijn moeder besluit hem met een gebroken hart op het kindertransport naar Engeland te zetten om hem zo veilig te houden want is Oostenrijk zijn ze hun leven niet meer zeker. De emotie is voelbaar en de angst en verwarring die de kleine Samuel voelt is tastbaar door de mooie en kleurrijke schrijfstijl van Allende. We volgen hem nog een tijdje en gaan dan over naar een volgend verhaal waarin Leticia door haar vader naar Amerika wordt gebracht nadat hun hele dorp in El Salvador uitgemoord is. Mij was niet duidelijk hoe dit in het verhaal paste en ik was even verward omdat na dit verhaal weer een andere begon. Maar dat komt op het einde allemaal bij elkaar.
Het laatste verhaal gaat over de kleine blinde Anita die met haar moeder Marisol gevlucht is uit el salvador. In alle verhalen zat mijn emotie hoog omdat Allende een schrijfstijl heeft waarbij je meteen binding hebt met de personages en vooral de kwetsbaarheid en het trauma van de kleine Anita voelt.
Ik werd kwaad om hoe met deze kwetsbare mensen omgegaan werd en mijn hart werd warm van de mensen die zich belangeloos inzetten om deze mensen te helpen.
Op het einde van het boek wordt duidelijk hoe deze mensen bij elkaar horen en het is hartverwarmend om te lezen wat verbondenheid voelen en liefde kan doen voor de verschillende mensen met allemaal hun eigen trauma's. Van alle personages lezen we hoe het hun vergaan is in verschillende fases van hun leven dus het voelde ook echt alsof het verhaal af was.
Het is een prachtige roman, en ik kan eigenlijk geen minpunt bedenken alleen dat hij nog dikker had mogen zijn gewoon omdat ik niet wilde dat hij uit was.
De kracht van dit verhaal ligt in hoe Isabel Allende je aandacht weet vast te houden, zo kleurrijk en met prachtige zinnen schrijft dat het je emoties laat voelen en je het idee hebt alsof je overal zelf bij was, je wil alleen maar verder lezen.
Ik heb nadat het uit was even moeten blijven zitten om het te laten bezinken, zo mooi vond ik het en ook ontroerend en ik dacht...de geschiedenis herhaalt zich helaas steeds.
Ik ga zeker meer van haar lezen en dit boek geef ik 5 sterren omdat het echt de moeite waard is en een verhaal dat verteld moest worden op een manier zoals alleen zij dat kan.

De wind kent mijn naam

1  2  3  4  5
    (17 stemmen)

1938. De vreselijke Kristallnacht betekent het einde van het gelukkige leven van het joodse gezin van Rudolf en Ruth Adler en hun zoon Samuel in Wenen. Rudolf raakt vermist en moeder en zoon worden opgevangen door de buurman. Samuel krijgt de kans naar Engeland te gaan, waar joodse kinderen worden opgevangen. Hij zal zijn ouders nooit meer zien.
    2022. Een latino-moeder en dochter worden vastgehouden aan de zuidelijke grens van Amerika. De moeder verdwijnt als ze wordt teruggestuurd naar El Salvador, het meisje blijft alleen achter in smerige opvangcentra in een haar onbekend land. Deze zaak trekt de aandacht van Selena Durán, een latina uit Californië, die zich inzet voor minderjarige vluchtelingen, en van de veelbelovende advocaat Frank Angileri, die moeder en dochter wil herenigen. Samen beginnen ze aan een reis die hen met het geweld tegen vrouwen confronteert.