• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: De wind kent mijn naam RECENSIE

Wie heeft niet gehoord van Isabel Allende of wel eens een boek van haar gelezen? Ze is een wereldberoemde auteur en heeft vele boeken op haar naam staan. De wind kent mijn naam is haar nieuwste boek.

De cover ziet er super mooi uit, met een paarsachtige kleur en een jonge vrouw, die een beetje doet denken aan een inwoonster van Peru of een ander Zuid-Amerikaans land.  De plot op de achterkant van het boek is indrukwekkend:  De vijfjarige Samuel wordt zonder zijn vader en moeder op kindertransport naar Engeland gezonden na de gewelddadige en beruchte Kristallnacht. Na een liefdevolle opvoeding verhuist hij op latere leeftijd naar Amerika. Tegelijk is er onder andere het verhaal van Selma, die zich in een vluchtelingenkamp ontfermt over de jonge en moederloze Anita. Beide verhalen komen samen als Samuel Anita ontmoet.

Vanaf het allereerste begin is de schrijfstijl geweldig, je voelt en proeft gewoon de wanhoop en angst tijdens de gebeurtenissen van de Kristallnacht, waarin de nazi’s alles wat Joods is kort en klein slaan. Dat gedeelte laat een diepe indruk achter. Van Isabel Allende verwacht je als lezer een goed en indrukwekkend verhaal, vaak met bloemrijke en uitgebreide woorden, maar in dit boek is dat totaal niet aan de orde. Het verhaal is heel goed leesbaar en beeldend.

Zoals vermeld, zijn er in De wind kent mijn naam verschillende verhalen. In het begin is dat iets verwarrend, maar op die manier is het ook boeiend. Het verhaal is ook actueel, zeker nu in onze wereld veel mensen op de vlucht zijn naar een veilig onderkomen.

De verhalen van Samuel en Anita komen heel goed over en zijn indrukwekkend. Als lezer voel je met hen mee. Vooral het gedeelte voorafgaande aan het kindertransport kunnen een lezer kippenvel geven. Isabel Allende heeft ook veel research moeten plegen om dit boek zo neer te kunnen zetten.

Ik vond dit boek van Isabel Allende een heel goed en indrukwekkend verhaal, met een fijne schrijfstijl en met personages die natuurgetrouw overkomen. Het is een verhaal dat de lezer bij blijft, lang nadat het is uitgelezen. Het is zeker een aanrader en een boek dat uitnodigt om ook haar andere boeken een kans te geven.

De wind kent mijn naam

1  2  3  4  5
    (17 stemmen)

1938. De vreselijke Kristallnacht betekent het einde van het gelukkige leven van het joodse gezin van Rudolf en Ruth Adler en hun zoon Samuel in Wenen. Rudolf raakt vermist en moeder en zoon worden opgevangen door de buurman. Samuel krijgt de kans naar Engeland te gaan, waar joodse kinderen worden opgevangen. Hij zal zijn ouders nooit meer zien.
    2022. Een latino-moeder en dochter worden vastgehouden aan de zuidelijke grens van Amerika. De moeder verdwijnt als ze wordt teruggestuurd naar El Salvador, het meisje blijft alleen achter in smerige opvangcentra in een haar onbekend land. Deze zaak trekt de aandacht van Selena Durán, een latina uit Californië, die zich inzet voor minderjarige vluchtelingen, en van de veelbelovende advocaat Frank Angileri, die moeder en dochter wil herenigen. Samen beginnen ze aan een reis die hen met het geweld tegen vrouwen confronteert.