• mijn waardering

(Ledenrecensie) boek: De verloren dochters 2 - De Cubaanse dochter RECENSIE

Dit boek is het tweede deel uit een serie. Uit de nalatenschap van Hope Berenson, eigenaresse van Hope’s House, een privétehuis in Londen voor ongehuwde moeders die hier de mogelijkheid kregen om te bevallen, worden 7 kistjes gevonden worden onder de houten vloerplanken. Alle kistjes zijn voorzien van een naam en Mia Jones haar nichtje achterhaalt via een advocatenkantoor de nabestaanden van de eigenaressen van de kistjes om deze aan hen terug te geven. De inhoud van de kistjes is voor de nabestaanden reden om de herkomst ervan te gaan onderzoeken en op deze wijze de geschiedenis van hun oma te achterhalen. In deel 2 ontvangt Claudia haar kistje en haar zoektocht naar het verleden brengt haar naar Cuba waar ze Mateo ontmoet. Hij runt in Havana een foodtruck en heeft in het verleden veel verloren. Terwijl ze samen steeds meer informatie krijgen over het familiewapen dat in het kistje gevonden is krijgen ze steeds meer gevoelens naar elkaar. Het familiewapen dat in het kistje gevonden wordt blijkt van de familie Diaz uit Havana Cuba die in de jaren 50 de grootste suikerplantage van Cuba had. Oudste dochter Esmeralda is het lievelingetje van vader Julio Diaz en als een moeder voor haar zusjes, nadat hun eigen moeder gestorven is in het kraambed van haar jongste zusje. Ze gaat met haar vader op reis naar Engeland en ontmoet de Britse Christopher waar ze verliefd op wordt. Een onmogelijke liefde want haar vader zal deze relatie nooit goedkeuren. De Cubaanse dochter is ook zonder voorgeschiedenis van het eerste deel zeer goed zelfstandig te lezen. In het kort wordt de oorsprong van de kistjes verteld en gaat het verhaal van start. Het boek heeft twee verhaallijnen die afwisselend verteld wordt. Mede door de duidelijke indeling van plaats en tijd zijn de verhaallijnen goed van elkaar te scheiden. Deze verhaallijnen lopen synchroon. Op het moment dat Claudia in het heden een ontdekking doet over het verleden lees je ook in de verhaallijn van het verleden wat er op dat moment speelt. Zo worden de verhaallijnen mooi opgebouwd en versterken ze elkaar tot dat uiteindelijk alle geheimen bekend zijn. Wat daarbij ook leuk is dat daarvoor nog een extra uitstap gemaakt moet worden naar Florida. De auteur heeft een prettige en vlotte schrijfstijl. Het boek leest makkelijk en ook nadat je het boek even weglegt pak je de draad meteen weer op. De personages zijn geloofwaardig. Je proeft de sfeer en de cultuur van het land Cuba en kun je de tijd waarin het verhaal van Esmeralda speelt goed voorstellen door de mooie beschrijvingen van hoe de elite van Cuba toen leefden en hoe de relatie van de vader was met zijn dochters. Liefdevol maar ook dominant. Het hoofpersonage Claudia is een moderne vrouw die zich in het verhaal ontwikkelt, zichzelf leert kennen en een realistische kijk op de toekomst heeft. Ik kijk uit naar deel 3 van deze serie.

De verloren dochters 2 - De Cubaanse dochter

Soraya Lane

26 juni 2023

ISBN 9789046830918
    Uitgever Oceaan
    288 pagina's

Oceaan

1  2  3  4  5
    (14 stemmen)

Op zoek naar het verborgen levensverhaal van Esmeralda reist achterkleindochter Claudia naar Cuba.

Londen, heden. Claudia's leven is in korte tijd ingrijpend veranderd: ze heeft haar verloving beëindigd en haar drukke baan bij een bank opgezegd. Wanneer haar moeder vraagt mee te helpen haar grootmoeders geschiedenis uit te zoeken, wordt ze nieuwsgierig. Het enige spoor is een kistje van de familie Diaz, haar voorouders, ooit een van de rijkste families van Cuba. Ze besluit spontaan om naar Havanna te gaan. Daar ontmoet ze Matteo, die een foodtruck runt, en met zijn hulp ontdekt ze stukje voor stukje het verhaal van haar overgrootmoeder.
    Havanna, 1950. Esmeralda is de oudste en favoriete dochter van Julio Diaz, de eigenaar van de grootste suikerplantage van Cuba. Sinds haar moeder is gestorven, helpt ze haar vader met het onderhouden van zakelijke relaties. Maar wanneer ze verliefd wordt op de Britse Christopher, weet ze dat haar vader deze liefde nooit goed zal keuren. De keuze die Esmeralda maakt, zal bepalend zijn voor haar hele familie.

De Cubaanse dochter is het tweede deel in de achtdelige serie De verloren dochters, met meeslepende liefdesgeschiedenissen over de hele wereld. Het begint met zeven jonge vrouwen die bijeen worden geroepen in een advocatenkantoor in Londen, waar ze ontdekken dat alles wat ze dachten te weten over hun verleden niet klopt, en dat achter hun grootmoeders' schijnbaar gewone levens, ongelofelijke verhalen van liefde en moed verborgen liggen.