Franke van Hoeven

Foto: © Bob Bronshoff

Klatergoud speelt zich af in de tijdschriftenwereld van Amsterdam, die door stiekeme dealtjes, roddel en achterklap en anorectische prinsessen wordt geregeerd. Een schijnwereld waarin de onhandige en dromerige Brit zichzelf steeds meer onhaalbare eisen oplegt. Brit vertegenwoordigt een generatie die is opgegroeid met een overdaad aan media en die communiceert via e-mail, Hyves en sms. Een generatie die perfectionistisch en gedreven is, maar door oppervlakkige idealen verkeerde keuzes maakt. Brit beseft dat ze zonder het ideale uiterlijk geen schijn van kans maakt in een wereld die schoonheid als belangrijkste maatstaf heeft. Genoeg stof om over te praten dus! Chicklit.nl sprak met Franke... 


Chicklit.nl: Waarom ben je begonnen met het schrijven van Klatergoud?
Franke: Ik wilde het Nederlandse publiek een kijkje in de keuken gunnen van de glossy/modewereld in Amsterdam. Ik heb een beeld geschetst van wat daarin kan gebeuren en hoe je dat kunt ervaren.

Chicklit.nl: Aan het eind van het boek besluit je het oppervlakkige leven vaarwel te zeggen. Bijvoorbeeld: geen Hyves meer voor jou. Sta je nog steeds op deze manier in het leven of ben je inmiddels van mening veranderd?
Franke: Brit, de hoofdpersoon uit mijn boek, concludeert na een jaar voor een modetijdschrift te werken, dat ze genoeg heeft van het oppervlakkige wereldje, en dat ze weer ‘echt’ contact met mensen wil hebben, in plaats van die vluchtige krabbels, e-mails en sms-jes. Ik zelf zit ook liever met mijn vriendinnen op het strand of op een terrasje te genieten, dan dat ik achter de computer zit.

Chicklit.nl: In Klatergoud ben je nogal zoekende naar wat je wilt in het leven. Heb je het idee dat je het nu gevonden hebt? Heb je meer rust na je vertrek bij Jackie?
Franke: Brit heeft juist een heel duidelijk doel voor ogen: een hippe redacteur worden van een glossy tijdschrift, omdat ze het idee heeft dat ze daar gelukkiger van wordt. Ze komt er alleen achter dat ze veel moet opofferen om haar doel te bereiken, en dat de modewereld helemaal haar ding niet is.

Chicklit.nl: In het boek is de hoofdpersoon heel eerlijk over haar gedachten over bijvoorbeeld haar gewicht, eetpatroon en eetbuien. Is dit echt, of fantasie? Als het echt is: vond je het niet moeilijk om dit naar buiten te brengen?
Franke: Ik heb zowel gebruik gemaakt van eigen ervaringen, als verhalen om mij heen. Hoeveel vrouwen zijn er 100 procent gelukkig met hun uiterlijk? Veel vrouwen en meisjes voelen zich te dik, of twijfelen wel eens over hun uiterlijk. Ze halen rare fratsen uit om slanker te zijn of te voldoen aan een ideaalbeeld. Ik denk dat mijn boek herkenbaar is, omdat veel vrouwen op een of andere manier met hun uiterlijk worstelen. En dat is best jammer: je bent toch meer dan dat?

Chicklit.nl: Bij RTL Boulevard werd gezegd dat je met voorbedachte rade bent gaan werken bij Jackie: was dat zo? Hoe voelt het voor jou als ze zoiets zeggen?
Franke: Nee joh, tuurlijk niet! Alsof ik als Inspector Gadget stiekem overal met mijn opnameapparaatje rondliep, haha. Maar ik heb er natuurlijk veel inspiratie opgedaan, verhalen gehoord en absurde dingen meegemaakt. Het leek me leuk om een verhaal te schrijven over dat wereldje, om een tipje van de sluier op te lichten.

Chicklit.nl: Had je verwacht dat jouw boek vergeleken zou worden met The devil wears Prada?
Franke: Dat verbaast me niet. Er zijn natuurlijk ook overeenkomsten en het is ook wel te zien als het Nederlandse antwoord erop. Maar mijn boek is meer dan het verhaal van een meisje die bij een tijdschrift werkt; het gaat ook over het verlammende schoonheidsideaal waarmee zij worstelt.

Chicklit.nl: Hoe vind je alle media-ophef rond je boek?
Franke: Ik ben natuurlijk wel blij dat mijn boek veel aandacht krijgt. Het onderwerp leeft blijkbaar bij veel mensen. En het feit dat er zoveel ophef over is, geeft wel aan dat ik hier en daar een gevoelige snaar heb geraakt..

Chicklit.nl: Onder welk genre valt je boek?
Franke: Hmm. Dat laat ik graag aan de lezers over! Hopelijk zien ze het als een grappig relaas van een onzeker meisje in de grote boze glamourwereld.

Chicklit.nl: Chicklit.nl heeft chicklit-schrijfwedstrijd uitgeschreven. Heb jij tips voor meisjes/ vrouwen die begonnen zijn met hun eerste manuscript?
Franke: Jazeker! Zoek een onderwerp waar je veel affiniteit mee hebt of waar je veel van afweet, dat maakt je verhaal geloofwaardig en het schrijft makkelijker. Laat je niet belemmeren door de angst wat anderen ervan zullen vinden, of het wel goed/origineel genoeg is. Het is jouw manuscript en het leuke is dat je dat helemaal zelf vorm kunt geven. Ga ermee aan de slag, ook al twijfel je aan bepaalde scènes, personages of gebeurtenissen in je boek. Hoe verder je in het verhaal komt, hoe meer je erachter komt hoe het verhaal moet worden. Je krijgt al schrijvende ook vast weer nieuwe ideeën. Er is maar één manier om een boek te schrijven, en dat is door het simpelweg te doen. Oh, en geniet ervan! Het moet wel leuk zijn, natuurlijk.

Chicklit.nl: Wat kwalificeert een goede chicklit volgens jou?
Franke: Een goede chicklit is vlot geschreven, met veel vaart. En chicklit mag een knipoog hebben, met humor geschreven zijn en vermakelijk zijn om te lezen, met grappige gebeurtenissen en gekke personages.

Chicklit.nl: Kunnen we nog meer boeken van jou verwachten?
Franke: Ja, ik vind schrijven ontzettend leuk om te doen, dus ik hoop snel met een tweede boek aan de slag te gaan!

Klatergoud

  • Members waardering:

    1  2  3  4  5 
    (1 stem)
  • Omschrijving:

    Geïnspireerd door carrièrevrouwen uit Amerikaanse televisieseries, weet Brit haar droombaan te bemachtigen: die van redacteur bij haar favoriete fashionmagazine. Ze ligt met John Legend op de bank, laat zich fotograferen door de recalcitrante auteur Bret Easton Ellis, loopt Bruce Willis tegen het goddelijke lijf en drinkt liters champagne op party's waar ze struikelt over de BN'ers.
    Klatergoud speelt zich af in de tijdschriftenwereld van Amsterdam, die door stiekeme dealtjes, roddel en achterklap en anorectische prinsessen wordt geregeerd. Een schijnwereld waarin de onhandige en dromerige Brit zichzelf steeds meer onhaalbare eisen oplegt. Brit vertegenwoordigt een generatie die is opgegroeid met een overdaad aan media en die communiceert via e-mail, hyves en sms. een generatie die perfectionistisch en gedreven is, maar door oppervlakkige idealen verkeerde keuzes maakt. Brit beseft dat ze zonder het ideale uiterlijk geen schijn van kans maakt in een wereld die schoonheid als belangrijkste maatstaf heeft.

Meer info

Toegevoegd door:

GERELATEERDE ARTIKELEN

  • 100 wereldplekken

  • Ik moet je iets vertellen

  • Lijstjes

  • That’s it

  • Het geheim van Chanel Nº 5

Aanbevolen voor jou:

Zoek in artikelen