Zonder Lisa RECENSIE

Zonder Lisa is alweer het derde boek van de Nederlandse schrijfster Svea Ersson. In deze psychologische thriller maken we opnieuw kennis met Eva en haar familie die we eerder al in het debuutboek Alleen Eva tegenkwamen. Ik heb het eerste boek van Ersson niet gelezen, maar was onmiddellijk mee met het verhaal. De verschillende karakters zijn goed uitgebouwd en je kan je als lezer heel goed inleven in de karakters en het verhaal. Daarnaast zorgt de ijzersterke proloog er ook voor dat je vanaf de eerste pagina helemaal in het verhaal zit.

Zoals de titel van het boek doet vermoeden, verdwijnt Lisa, het dochtertje van Eva, op een dag. Eva was samen met Lisa en haar nichtje in de tuin verstoppertje aan het spelen tot Lisa ineens verdwenen was. Al snel blijkt dat er kwaad opzet in het spel is.
Als lezer heb je wel enkele ideeën wie er achter de verdwijning kan zitten. Alleen merk je al snel dat je een paar keer op het verkeerde spoor zit. Ieder personage uit het boek kan de dader zijn en op een gegeven moment verdacht ik zo goed als het hele dorp! Daarom kan je het boek ook heel moeilijk wegleggen en leest het vervolgens ook als een trein.
Ook de korte hoofdstukken die vanuit verschillende perspectieven worden verteld, zorgen ervoor dat het verhaal vlot leest en dat het hele plot magnifiek in elkaar is gezet. Kortom, als je nog op zoek bent naar een spannend boek voor op vakantie: kies dit boek! Echt, je zal er geen spijt van krijgen. Alleen Eva en Voor altijd Isa staan al bovenaan op mijn ‘to read’-lijstje, want ik heb er een nieuwe favoriete schrijfster bij!

Heb je weleens een boek van Svea Ersson gelezen? Zo ja, welke?

Zonder Lisa

1  2  3  4  5

Als Eva na een spelletje verstoppertje vanuit haar schuilplek tevoorschijn komt, kan ze haar dochter van vijf nergens meer vinden. Een zoektocht levert niets op, het meisje lijkt spoorloos verdwenen. De politie wordt ingeschakeld en dan begint het eindeloze wachten. Waar is Lisa? Wie heeft het op haar voorzien en waarom?