Speed cleaning RECENSIE

Sneller en efficiënter schoonmaken en tegelijkertijd zowel je spieren trainen als extra calorieën verbranden; de flaptekst van dit boek klinkt veelbelovend. In acht hoofdstukken doet schrijfster Zamarra Kok de basisprincipes van het zogenaamde ‘speedcleaning’ uit de doeken, boordevol tips om gericht en daardoor snel schoon te maken, van stofzuigen tot probleemvlekken. Daarnaast is er een hoofdstuk gewijd aan de ‘workout’ zelf. Aan alles is gedacht: zelfs voor degenen onder ons met een werkster in dienst zijn er in het laatste hoofdstuk praktische tips opgenomen om je werkster zo goed mogelijk aan te sturen. In het register kun je via specifieke zoekwoorden praktische schoonmaaktips in het boek opzoeken.

Dit boek is veel meer dan een praktische en informatieve gids over schoonmaken: Zamarra Kok begrijpt de slechte huisvrouw en -man onder ons. Natuurlijk is schoonmaken, wassen en strijken niet leuk, dus ze probeert er met haar (snelle) tips, workout met bijbehorende ‘speadcleaningmuziek’ en voorbeeldfilmpjes en humoristische schrijfstijl er een zo positief mogelijke klus van te maken.

Toch een paar minpunten: er wordt erg veel herhaald in dit boek, dat had wel iets minder gemogen. Verder is het hier en daar een beetje overdreven: voorgedrukte scorelijsten om je poetstijd bij te houden en die vergelijken met je buren of dit boek cadeau doen aan de werkster… dat gaat me iets te ver. Grootste minpunt – wie de schoen past, trekke hem aan – is dat je je schaamt voor de schoonmaakkennis die je blijkbaar nog ontbeerde, en je je bijna een vieze slons voelt. (Los van de details die ik liever niet had willen weten, zoals dat zich er na één dag al miljoenen bacteriën op je vaatdoekje gehuisvest hebben of, als je je bed niet dagelijks lucht, je de lakens deelt met tienduizenden huisstofmijten). Gelukkig kun je daar na het lezen van dit boek verandering in brengen.

Zamarra Kok is er met Speed cleaning in geslaagd een zowel nuttig als vermakelijk boek over schoonmaken te schrijven waar zowel de slechte huisvrouwen als –mannen onder ons veel van kunnen opsteken. Een must voor elk huishouden!

Vind je jezelf een slechte huisvrouw? Of ben jij juist een van de weinigen op de wereld die houdt van schoonmaken?

Speed cleaning

Zamarra Kok

26 maart 2012

ISBN 9789045201344
    Uitgever Karakter
    128 pagina's
  • Ondertitel:

De ultieme huishoudworkout

Karakter

Non-fictie

1  2  3  4  5

Verenig het nuttige met het aangename: een schoon huis én een strak lijf!

Huishouden vervelend, tijdrovend en saai? Niet met de revolutionaire aanpak van huishoudgoeroe Zamarra Kok. Na het lezen van dit boek zie je je huishouden als een gratis workout. Door de effectieve opruim- en schoonmaaktips ben je razendsnel klaar, verbrand je calorieën, train je ongemerkt je hele lichaam en maak je ook nog eens grote hoeveelheden gelukshormonen aan. Hoe? Met de juiste hulpmiddelen, slimme schoonmaaktechnieken en stimulerende up-tempo muziek op de achtergrond. Voor je het weet heb je je huis aan kant en calorieën verbrand. Dus trek je sneakers aan, stel de timer in en doe mee met een potje speedcleaning met Zamarra!

• Slag of stoot - Meghan Quinn