Amy, mijn dochter RECENSIE

Op 23 juli 2011 werd de wereld opgeschrikt door het schokkende nieuws: Amy Winehouse is overleden. De 27-jarige zangeres kampte al jaren met verslavingen en verscheen meer dan eens onder invloed op het podium. Van haar drank- en drugsgebruik tot relatieproblemen: Amy''s leven werd uitvergroot door de pers. Nu vond haar vader, Mitch Winehouse, het tijd om het ware verhaal achter Amy te vertellen. In het boek vertelt hij over Amy''s jeugd, over hoe ze was en haar werkwijze. Je ontdekt dat Amy de meeste liedjes van Back to Black in Spanje heeft geschreven en hoe Rehab tot stand kwam. Het boek maakt duidelijk dat Amy zoveel meer was dan haar verslavingen, waar ze jarenlang tegen gevochten heeft. Amy was bovenal een vrouw met heel veel talent, met het vermogen om haar gevoelens om te zetten in onvergetelijke liedjes.

Ondanks speculaties in de pers was Amy al sinds 2008 niet meer aan de drugs. Nadat ze deze verslaving had overwonnen, raakte ze echter afhankelijk van alcohol. Mitch schrijft over het slopende proces, het gevecht om Amy clean te krijgen. Een verslaving is een ziekte en het is voor familie en vrienden een ware beproeving om daarmee om te gaan. Het boek maakt duidelijk dat de hoofdpersonen in Amy''s leven met man en macht hebben geprobeerd om Amy uit de neerwaartse spiraal te krijgen. Het is triest dat juist op de weg naar boven, het alsnog definitief verkeerd is gegaan. Na Amy''s overlijden heeft de familie besloten om andere mensen die met een verslaving kampen te helpen. Alle opbrengsten van Amy, mijn dochter gaan naar de Amy Winehouse Foundation.

Hoewel het interessant is om Amy''s wereld beter te leren kennen, leest het boek niet prettig. Heel veel namen passeren - vaak zonder duidelijke introductie. Sommige passages zijn een grote opsomming van feiten, waardoor het geheel nogal taai is. Het is begrijpelijk dat Mitch - als Amy''s vader - niet geheel objectief is. Hij maakt Amy''s ex-man Blake openlijk af in het boek en houdt hem verantwoordelijk voor alle drugsproblemen. Hoewel hij de lezer het ware verhaal achter Amy wil vertellen, leer je haar niet echt kennen. Je leest over Amy''s wereld zoals Mitch deze ziet. Hoe Amy zelf tegen de gebeurtenissen om haar heen aankijkt, zal voor altijd een raadsel blijven.

Wat vond jij van zangeres Amy Winehouse?

Amy, mijn dochter

Mitch Winehouse

9 juli 2012

ISBN 9789400501812
    Uitgever VIP boeken
    296 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Amy, My Daughter

VIP boeken

Non-fictie

1  2  3  4  5

Amy Winehouse heeft eigenlijk geen introductie nodig. Als veelgeprezen zangeres verkocht ze miljoenen platen en domineerde ze niet alleen de hitlijsten maar ook de showbizz-headlines. In deze biografie vertelt haar vader, Mitch Winehouse, over het leven, de muziek en de veel te vroege dood van zijn dochter; van Amy's jonge jaren tot haar publieke triomfen en tragedies. Met delen uit het dagboek van Mitch en nooit eerder gepubliceerde foto's is dit de definitieve biografie van een icoon, dat ondanks haar vroege dood een onvergetelijke muzikale erfenis heeft nagelaten. De auteur doneert al zijn opbrengsten aan de Amy Winehouse Foundation: de liefdadigheidsinstelling die Mitch heeft opgericht om in Amy's naam kinderen en jongeren te helpen die met tegenslag te maken hebben.

• Slag of stoot - Meghan Quinn