Sterrenstof RECENSIE

‘Was Doornroosje nooit door een prins gered, dan had ze haar eigen vermogen om zichzelf te redden ontdekt. Dan was ze opgestaan, had ze het stof van haar kleren geklopt, een heggenschaar gepakt en was ze dat verdomde paleis zelf uitgelopen.’

Misschien ken je Susan Smit wel, zij is - naast dat ze de bekendste heks van Nederland is - fotomodel, actrice, journaliste en schrijfster. Voor verschillende bladen schrijft zij columns en essays en in Sterrenstof is een hier een groot deel van gebundeld. Elk hoofdstuk van Sterrenstof begint met een uitspraak die bedoeld is om over na te denken. Bovenstaande oneliner over Doornroosje is de uitspraak die het eerste hoofdstuk inleidt: het hoofdstuk over spiritualiteit. Naast het thema spiritualiteit staan nog acht thema’s centraal: o.a. de liefde, bezit en uiterlijkheden, inzichten, ouderschap en inspiratie. Deze thema’s benadert zij telkens op haar speelse en eigen wijze. Zo betekent ‘spiritueel zijn’ voor Susan met beide benen op de aarde staan en alles bewust ten volle te beleven. Susan Smit is geen angsthaas, zij houdt ervan het leven aan te gaan en door te gaan, en zo kom je - volgens Susan - vanzelf tot wie je bent.

Het boek Sterrenstof zal niet iedereen aanspreken. Wanneer je er plezier aan wilt beleven, zul je iets met spiritualiteit moeten hebben. Ondanks dat Susan ervan houdt om veel zaken spiritueel én nuchter te bekijken, krijgt de spirituele kant toch vaak de overhand. Het is een leuk boekje om cadeau te geven aan mensen van wie je verwacht (of van wie je weet) dat zij hiervoor openstaan. Het is geen ware pageturner, na een paar pagina’s heb je genoeg wijsheden voor die dag gelezen. Wel is dit een fijn boek voor op je nachtkastje. Elke avond een column van Susan lezen voor het slapen, is een aanrader!

Sta jij open voor spiritualiteit?

Sterrenstof

Susan Smit

4 juni 2012

ISBN 9789048814374
    Uitgever Lebowski
    224 pagina's
  • Ondertitel:

Beschouwingen over leven, liefde en spiritualiteit

Lebowski

Columnbundels

1  2  3  4  5

In Sterrenstof maakt Smit korte metten met verplicht positief denken en gedweep met kalenderwijsheden, maar graaft ze dieper naar doorleefde beschouwingen. Vol zelfspot en wars van zweverigheid en wollige taal prikt Susan Smit de spirituele mythen van vandaag door. Bewustwording bereik je niet door je van de wereld te onthechten en je lichaam en gevoelens te ontstijgen; het draait er juist om het leven ten volle aan te gaan, fouten te maken, op te krabbelen en tot inzichten te komen.

- Deze bundel bevat Susans beste columns uit het veelgelezen tijdschrift Happinez.