Verborgen gebreken RECENSIE

Ooit gehoord van virtuele rondleidingen? Een nieuwe manier om binnen te gluren bij het huis van de buurvrouw of om weg te zwijmelen bij je droomhuis. Je bezoekt op internet een huizensite en start de rondleiding. In no time ken je het hele stulpje op je duimpje, van binnen én van buiten. Van duizenden vrouwen is dit een onschuldige hobby. Maar Connie Bowskill heeft een hele andere, minder onschuldige reden om midden in de nacht een virtuele rondleiding te starten van een huis in Cambridge. Tijdens één van deze nachtelijke sessies gebeurt er iets onverwachts en slaat de paniek toe. Midden in de zitkamer van een huis dat Connie bekijkt, ligt een dode vrouw, badend in een grote plas bloed. Maar dit is niet het enige. Een paar minuten later bekijkt de geschrokken Connie de rondleiding opnieuw, en de dode vrouw is verdwenen…

Connie weet niet meer waar ze het zoeken moet. Heeft ze zich het lijk misschien ingebeeld? Of was het een ontzettend slechte grap? En wat als iemand een gruwelijk spel met haar speelt? De politie gelooft haar in ieder geval niet, haar huwelijk lijkt op de klippen te lopen en van haar familie moet ze het ook niet hebben. Connie staat aan de rand van een wereld waar niets meer zeker is.

Ken je dat onrustige gevoel, wanneer een boek een bepaalde spanning met zich meebrengt en je alleen maar door wil lezen om te weten te komen hoe de vork precies in de steel zit? Dat is het gevoel waar dit boek boordevol mee zit. Het zet je bij iedere pagina op het verkeerde been. Zonder dat je het in de gaten hebt sla je het uitgelezen boek dicht en blijf je met een WOW-gevoel, inclusief kippenvel, achter. En dat is nu precies wat ik een uitzonderlijk talent noem. Een talent dat Sophie Hannah, de schrijfster van veelgeprezen psychologische thrillers, wel degelijk heeft.

Ik moet wel zeggen dat Verborgen gebreken geen eenvoudig verhaal is. Er lopen vele verhaallijnen door elkaar en de verschillende adressen, namen en huizen maken het er niet makkelijker op. Het is redelijk ingewikkeld geschreven en je moet er echt goed voor gaan zitten wil je door de woordenbrij heen komen. Een tip bij dit boek is dan ook om voor jezelf kort op te schrijven welke personages er voorkomen in het boek en wat zij te maken hebben met elkaar. Dat scheelt je veel tijd met terugbladeren om te kijken wie die ene man ook alweer was.

Wat ik vooral fijn vind aan dit boek is dat het een gesloten einde heeft. Je zit vanaf het begin constant met vragen. In de slothoofdstukken van het boek krijg je op al deze vragen een antwoord, waardoor je niet met vraagtekens achterblijft.

Al met al vind ik dit spannende, zenuwslopende en mysterieuze boek zeer geslaagd. Ik kan er niet meer omheen, Sophie Hannah kan met recht de koningin van de psychologische thrillers worden genoemd.

Ken jij de pyschologische thrillers van Sophie Hannah? Vind jij ook dat ze koningin van dit soort boeken genoemd mag worden?

Verborgen gebreken

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Het is de onschuldige hobby van vele vrouwen: op internet huizensites bezoeken en bij allerlei droomhuizen binnenkijken. Connie heeft een andere reden om diep in de nacht, als haar man slaapt, de virtuele rondleiding door een huis in Oxford te bekijken. Maar ze vindt iets anders dan ze zocht: op haar scherm ziet ze een lijk op de vloer liggen. Een lijk dat even later verdwenen is.Is hier sprake van een slechte grap? Is Connie gek aan het worden? Of speelt iemand een gruwelijk spel met haar?