60 Dagen RECENSIE

60 dagen? Deze heerlijke chicklit heb je binnen 1 dag uit!

Het verhaal gaat over Emma, die met haar verloofde Gijs naar Limburg is verhuisd voor zijn werk. Ze verwachten samen een kindje en zijn dolgelukkig. Totdat het noodlot toeslaat en Gijs komt te overlijden. Vier jaar lang wordt Emma verscheurd door verdriet en sluit ze zich van alles en iedereen af. Na vier jaar is ze eindelijk overtuigd en besluit ze terug te verhuizen naar Den Haag - tot grote vreugde van haar familie en vrienden. Ze komt hier weer in contact met vele oude bekenden, waaronder Jesper, de beste vriend van Gijs. Het klikt onwijs goed tussen de twee en ook tussen Jesper en Benthe, het vier jaar oude dochtertje van Emma. Maar klikt het niet een beetje té goed?

60 Dagen is een heerlijk boek, waar je als een sneltrein doorheen raast. Van mij had het boek dan ook zeker wat dikker mogen zijn! Naast de belangrijke chicklit-ingrediënten humor en liefde, is ook de emotie verdriet in het verhaal verwerkt. Knap vind ik het wel dat dit gedaan is zonder het boek té zwaar te maken - het moet tenslotte wel een lekkere luchtige chicklit blijven!

De karakters in het boek zijn leuk en je leeft echt met ze mee. Je volgt een keer een jonge moeder en haar kindje in plaats van een single twintiger in haar zoektocht naar de ideale baan en man. Ook bekijk je het verhaal vanuit twee perspectieven; die van Emma en die van Jesper, en dat zorgt voor een goede afwisseling.

De schrijfstijl is in mijn ogen wel wat makkelijk, maar daardoor leest het boek juist super vlot weg. Ook zit je vanaf de eerste pagina’s al echt in het verhaal, omdat het boek begint met zo’n heftig onderwerp als het verliezen van je verloofde. Ik had echter wel het gevoel dat ik het hele verhaal al vantevoren kon uitstippelen en in grote lijnen was dit ook het geval, maar gelukkig heeft een gebeurtenis aan het einde van het boek me tóch nog weten te verrassen.

Een puntje van aandacht vind ik wel dat de verhalen en gebeurtenissen in het boek in mijn ogen wat meer uitgediept hadden kunnen worden. Soms bleef het mijns inziens wat vlak. Dan werd er beschreven dat ze ergens waren - waar een kort stukje aan gewijd werd - om vervolgens weer heel snel in de trein te stappen op weg naar het volgende perron.

Bizar vind ik het wel dat je zó erg in het verhaal zit en meeleeft met de hoofdpersonen, dat je eigenlijk iets goedkeurt wat je in real life waarschijnlijk never nooit goed zal keuren. Ik kan niet te veel in detail treden, maar als je het boek zelf gelezen hebt begrijp je vast wat ik bedoel.

60 dagen: Riemen vast voor een reis langs verdriet, medeleven, frustratie en humor!

Ben jij door bovenstaande recensie nieuwsgierig geworden naar het boek 60 Dagen?

60 Dagen

1  2  3  4  5
    (65 stemmen)

Emma verhuist vier jaar na de dood van haar verloofde Gijs terug naar Den Haag, de stad waar ze vandaan komt. Ze wordt meteen weer meegezogen in het bruisende stadsleven... en in de liefde! Gijs' vroegere beste vriend Jesper woont ook in Den Haag. Hij heeft zijn leven op de rit, met een leuke baan en een goede relatie. Maar als hij Emma na al die jaren terugziet, raakt zijn zekerheid aan het wankelen. Eef, Jespers vriendin, moet met lede ogen aanzien hoe Jesper en Emma steeds closer worden. In een laatste wanhoopspoging eist ze dat de twee zestig dagen geen contact met elkaar hebben zodat zij Jesper ervan kan overtuigen dat hij bij háár hoort, niet bij Emma. Kan er ook maar iemand ongeschonden uit deze strijd komen?