Iedereen behalve jij RECENSIE

De twintigjarige Emma heeft haar zaakjes goed op orde: ze heeft haar eigen appartement, een baan en een hechte vriendengroep. Alles verandert wanneer ze verliefd wordt op Adrian, de vriend van haar beste vriendin. Er ontstaat een geheime romance, waarin Emma niet alleen de mooie kanten van de liefde leert kennen maar ook een duistere kant van zichzelf. Is ze bereid haar beste vriendin te bedriegen en misschien wel haar hele vriendengroep op te geven voor Adrian? Wanneer ze ook nog eens in een dronken bui in bed beland met haar beste vriend Markus en vervolgens haar jongere broer onverwacht bij haar aanklopt voor hulp, dreigt ze de mensen om wie ze het meeste geeft te verliezen.

Het omslag valt me eerlijk gezegd nogal tegen; de foto van het meisje op de voorkant is korrelig en het meisje zelf staat er houterig bij. Op de achterkant is een gezicht te zien waarbij één oog wegvalt. Gelukkig is Katarina von Bredow zo bekend dat haar fans de boeken toch wel kopen – met lelijk omslag of niet. De titel is bovendien intrigerend genoeg om het boek op te pakken en de flaptekst te lezen.

Liefde is het favoriete onderwerp van Katarina von Bredow – en dan vooral onmogelijke liefdes. Dit boek vormt daarop geen uitzondering. Hoewel Emma’s tweestrijd over haar verboden liefde voor Adrian mooi wordt uitgewerkt, is het ook ergerlijk hoe vaak ze zich voorneemt dat ze er niet mee door kan gaan en vervolgens haar eigen beloftes keer op keer verbreekt. Ook blijft de langverwachte ontdekking en confrontatie met haar beste vriendin uit – toch enigszins een teleurstelling in het verhaal. De verhaallijn van Emma’s broertje creëert de spanningsboog die in het liefdesverhaal ontbreekt – maar tegelijkertijd lijkt die los te staan van het echte verhaal, waardoor het voelt alsof het er met de haren bij is gesleept om het verhaal op te peppen.

Dit boek is dan ook vooral geschikt voor lezeressen die van een happy end houden en gewoon een mooi liefdesverhaal willen lezen. De schrijfstijl is aantrekkelijk en vlot – vooral de stukken waarin Emma haar gevoelens voor Adrian beschrijft zijn mooi beschreven – waardoor je ondanks de weinige spanning toch door de roman vliegt.

Iedereen behalve jij is een behaaglijke young adult over vriendschap, liefde en vertrouwen.

Heb je weleens een boek van Katarina von Bredow gelezen? Zo ja, welk boek?

Iedereen behalve jij

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Emma staat net op eigen benen. Goede vrienden, knus appartement, leuk baantje – alles lijkt in orde. Maar dan wordt ze halsoverkop verliefd op de vriend van haar beste vriendin. Daarnaast wordt haar vriendschap met Markus, haar beste vriend met wie ze altijd lief en leed heeft gedeeld, op de proef gesteld als ze in een onbezonnen moment met hem naar bed gaat. En hij blijkt ook nog contacten in de drugswereld te hebben. Katarina von Bredow schrijft boeken die zo verslavend zijn als een soapserie. Je begint en kunt niet meer stoppen; je moet weten welke wending het drama zal nemen, en of zich nog een oplossing voordoet. Kortom, Iedereen behalve jij is opnieuw een heerlijk boek voor op de bank, met dikke sokken aan en een bak chips en een doos zakdoeken binnen handbereik.

- Leeftijd: 15+