La dolce vita RECENSIE

Ik ben een vrij ernstige kookboekenjunk. Vooral sinds ik een e-reader heb koop ik sneller kookboeken dan normale romans als ik ''even in de boekhandel ga kijken''. De verleidelijke foto''s, verhalen die je laten wegdromen naar andere landen of ingrediëntenlijstjes met nog niet ontdekte producten... de boeken hebben een bijna hypnotiserende werking op mij.

Zoals je je dus kunt voorstellen is mijn kookboekenverzameling al vrij groot en komt er elke maand wel een nieuw exemplaar bij. En dan geen saaie lappen tekst op goedkoop papier, maar dikke boeken met mooie kaften en kleurrijke plaatjes van de gerechten. Toen La dolce vita bij mij op de mat lag was ik dan ook meteen verliefd. Wat een prachtboek! Sfeervolle foto''s, een hele mooie opmaak en recepten die mij deden watertanden.

Ik probeerde er diezelfde week nog een aantal recepten uit. En wat bleek, al vind ik het boek echt fantastisch qua sfeer die het oproept, de uiteindelijke gerechten die eruit voortkwamen vielen soms ietwat tegen. De kikkerewrtensoep met garnalen was lekker, maar de spaghetti met linzenragout bleek nogal droog te zijn. En de truffeltaart vloog zelfs bijna in de fik terwijl ''ie in de oven stond. Oké, dat laatste was waarschijnlijk een fout aan mijn kant (en die van mijn verschrikkelijke oventje. Dat ding werkt nooit goed mee), maar het verpeste toch bijna het toetje van mijn kerstdiner. Gelukkig maakte ik voor die avond ook frambozen carameltaartjes en die waren dan weer hemels en heel makkelijk om te maken.

Al met al is het dus een heel mooi boek, maar wat betreft het echte kookwerk valt het vooralsnog wat tegen. Omdat het zo''n dik boek is met zoveel verschillende soorten gerechten ben ik er wel van overtuigd dat ik nog heel wat lekkers te goed heb. Ik blijf dus maar gewoon rustig verder koken, in de hoop dat ik alsnog wat pareltjes ontdek. Bijvoorbeeld de rodeslataart met witte chocoladeglazuur. Die klinkt zo bijzonder en ziet er zo goed uit, dat het haast wel een nieuwe hit moet worden op feestjes en filmavonden. Wie weet lukt het deze week om ''m eens te maken (en dan hopelijk zonder brandblusser).

Zou jij een recept als kikkerewrtensoep met garnalen uit La dolce vita willen proberen?

La dolce vita

1  2  3  4  5

La Dolce Vita is een ode aan het Italië dat Tessa Kiros zo graag haar thuis noemt. Ze selecteerde heerlijke, authentieke recepten van Italiaanse mama's. Van Siciliaanse pasta al forno en citroentaart tot heerlijke snacks en ander lekkers voor in de provisiekast, zoals limoncello, truffelboter en vanillezout. En ze verklapt ook allerlei ideeën en handigheidjes die al generaties lang van Italiaanse moeder op dochter worden overgedragen: om zowel het eten, de tafel, als de rest van het huis net iets origineler te presenteren.