Intuïtie RECENSIE

Anne is een jonge vrouw die met haar dochtertje Femke naar een andere stad verhuist. Femke is het enige wat ze heeft. Anne heeft amper vrienden, komt net uit een scheiding en heeft weinig mensen om zich heen. Haar dochtertje lijdt aan een vorm van autisme en heeft ook niet veel vriendinnetjes, behalve haar klasgenootje Sterre. Anne raakt bevriend met de moeder van Sterre, Marloes. Maar dan slaat het noodlot toe: als Anne haar dochtertje na een lange werkdag wil ophalen van de opvang, is Femke spoorloos verdwenen. Intuïtie vertelt het verhaal van de ontvoering van Femke Blom.

Langzaam maar zeker kom je meer te weten over het leven van Anne. Zelf moet ze diep in haar verleden graven om Femke terug te winnen, want al snel blijkt dat Femke niet zomaar willekeurig is meegenomen. Het boek is geschreven vanuit het perspectief van de alwetende verteller. Behalve door de ogen van Anne Blom, lees je ook fragmenten die worden verteld vanuit de ontvoerder, vanuit Femke, vanuit de hoofdcommissaris die het politieonderzoek leidt, vanuit Anne’s ex en nog een aantal andere personages. De schrijfster vertelt het verhaal vanuit meerdere perspectieven zonder iets te verraden. Dat je door de ogen van verschillende personages kunt kijken maakt het verhaal interessanter, hoewel het je soms ook wat distantieert van de hoofdpersoon (als het vanuit de ik-persoon was geschreven en alleen vanuit het personage van Anne, had je waarschijnlijk beter met Anne mee kunnen leven). Toch word je in het verhaal meegezogen: je blijft doorlezen omdat je wilt weten wie er achter de ontvoering zit en met welk motief. Dat je bepaalde fragmenten ook vanuit het perspectief van de ontvoerder leest, maakt het verhaal extra interessant: in plaats van een onpersoonlijke ‘slechterik’ wordt de ontvoerder hierdoor echt een persoon. Langzaam leer je de beweegredenen van de ontvoerder kennen en kun je ze bijna begrijpen. Je gaat je afvragen of Anne en Femke de enige slachtoffers zijn in het verhaal.

Het is geen boek dat nog lang in je hoofd blijft hangen, maar het is zeker een spannende thriller. Intuïtie is vlot en goed geschreven, waardoor het nooit verveelt. Doordat de situaties vanuit verschillende personages worden beschreven blijft het verhaal interessant en is het boek geen standaard thriller. Door de plottwisten word je steeds op het verkeerde been gezet, waardoor het einde een verassing blijft. Als je van spannende thrillers houdt, is dit een aanrader!

Houd jij van spannende thrillers?

Intuitie

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Anne Blom en haar achtjarige dochtertje Femke beginnen aan een nieuw leven in een andere stad. Dan slaat het noodlot toe. Op een middag verdwijnt Femke van de naschoolse opvang. Wil Anne haar kind gezond terugzien, dan zal ze diep in haar eigen verleden moeten graven. Het lot van haar kind ligt in haar handen.