Valentina en de donkere kamer RECENSIE

Na de verschijning van 50 Tinten Grijs is er een ware hype rondom erotisch getinte romans ontstaan. Ze schieten als paddenstoelen uit de grond. De één heel expliciet en uitdagend, de ander wat softer en toegankelijker. Valentina en de donkere kamer zweeft daar ergens tussenin. Ja, de scenes zijn sensueel en soms heel expliciet. Maar de verhaallijn er omheen maakt het boek net even wat specialer en prettiger te lezen.

We volgen Valentina, een Italiaanse schone uit het hedendaagse Milaan. Ze kent een bittere jeugd, met de cynische houding van haar moeder over mannen. Van jongs af aan heeft Valentina geleerd nooit afhankelijk te mogen zijn van een man. En dus heeft ze de grootste moeite om een vaste relatie aan te gaan met Theo, die - diep van binnen - de man van haar dromen is. Theo kent ook zijn mysterieuze trekjes en laat zich niet wegdrijven door Valentina’s gedrag. Hij geeft haar een mysterieus en sensueel fotoalbum met negatieven en verdwijnt. Als de fotografe en vrije geest die ze is, ontdekt ze via haar werk een wereld van SM en seksuele fantasieën. Ze leert hierdoor meer over zichzelf en haar ware ik kennen, maar worstelt tegelijk met de tegenstrijdige gevoelens van hoe haar moeder heeft geleerd dat ze moet zijn en wie ze werkelijk wil zijn.

Parallel aan de verhaallijn van Valentina, lezen we ook over de avonturen van Belle, in het Venetië van 1924. Door haar wrange huwelijk neemt Louise een andere identiteit aan als Belle, een courtisane die haar vrije geest loslaat op zeelui en zakenmannen. Stiekem beleeft ze vurige passie en sensuele avonturen, maar in werkelijkheid smacht Louise a.k.a. Belle naar ware liefde.

Los van de vele seksscènes, uiteenlopend van SM-scenes met blinddoeken, zwepen en handboeien tot vurige vrijpartijen, zijn de verhaallijnen mysterieus doch tragisch en hebben die een onderliggende boodschap over jezelf zijn en toegeven aan de liefde. Vooral het verschil - of misschien juist de gelijkenis - tussen heden ten dage en de jaren twintig is erg interessant en boeiend omschreven. Ik vond die stukken het leukst om te lezen. Vooral ook de wisseling van personages was interessant, want hoewel je weet dat er ergens een aanknopingspunt zit, wordt je lange tijd in spanning gehouden over wat Valentina en Belle met elkaar te maken hebben. De seksscènes zijn in het begin prikkelend, maar ik gooi het eerder op nieuwsgierigheid dan op werkelijke interesse. Ik was er na 100 pagina’s eigenlijk wel een beetje klaar mee. Ik noem mezelf zeker niet preuts, maar ik lees toch liever een bijzonder verhaal dan over uiteenlopende manieren van het hebben van seks. Het is pijnlijk om toe te geven, maar ik heb af en toe gewoon wat seksscènes geskipt omdat ik liever wilde weten wat er in Valentina’s hoofd omging, waar Theo gebleven was en of Belle de man van haar dromen zou vinden…

Dat de twee verhaallijnen uiteindelijk een bijzondere verbintenis blijken te hebben, is een mooi einde van het boek. Hoewel.. er volgt ook een tweede deel waarin we Valentina nog beter leren kennen. Maar of ik echt trek heb in nog een boek vol seksuele belevenissen, daar moet ik nog even over nadenken…

Wat vind jij van de erotische boeken-trend?

Valentina en de donkere kamer

Evie Blake

4 februari 2013

ISBN 9789044338492
    Uitgever The House of Books
    272 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Valentina and the Dark Room

The House of Books

Erotische roman

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

The darker side of desire…

Milaan, 2012. Kunstfotografe Valentina is gelukkig met haar sexy vriend Theo, al is hun relatie niet meer zo spannend als eerst. Wanneer ze een opdracht krijgt voor een fotoshoot in de wereld van de bondage en sm, komt een duistere kant van haar eigen seksualiteit aan het licht.

The liberation of love…

Venetië, 1924. Belle voelt niets voor haar echtgenoot en ervaart haar omgeving als verstikkend. Om zichzelf te bevrijden leidt ze een dubbelleven als courtisane. Ze zoekt een man die niet alleen van haar houdt, maar die ook aan al haar seksuele verlangens kan voldoen.

De levens van Valentina en Belle lopen parallel, maar wat verbindt hen? Valentina is gebaseerd op de creatie van de beroemde Italiaanse striptekenaar Guido Crepax. Zijn sensuele grafische romans zijn geliefd bij mannen en vrouwen. Valentina staat symbool voor de vrije geest van alle vrouwen.