Het einde van de man en de opkomst van de vrouw RECENSIE

Aan de hand van een reeks hoofdstukken beschrijft de Amerikaanse journaliste Hanna Rosin de veranderende vrouw-man-relatie in de 21e eeuw. Het complete beeld van een jaren ''50 huisvrouw, die de tafel voor haar man dekt als hij thuiskomt van een dag hard werken, bestaat niet meer. Anno 21e eeuw hoef je dit als man niet meer van je vriendin of vrouw te verwachten, want vrouwen lijken deze ondergeschikte rol niet meer te willen vervullen. Integendeel, ze zijn vaker de kostwinner thuis en hebben reeds bewezen niet afhankelijk te hoeven zijn van de man om hogerop te komen in de maatschappij. Maar niet alleen in de samenleving en op de werkvloer domineert de vrouw, ook in de relatie heeft zij vaker de broek aan. Rosin spreekt dan ook over de flexibele ‘plastic vrouw’ en de onveranderde ‘kartonnen man’.

Bij het zien van de titel, wist ik niet wat te verwachten van dit boek. Dat het een non-fictie is, was wel duidelijk te zien aan de notenlijst en uiteraard de vele feitjes en cijfers die je vaak in het boek ziet langskomen. In zekere zin was het een fijne afwisseling om een non-fictie te lezen. Het boek is echter niet voor iedereen weggelegd. Ondanks de nuttige en interessante informatie is het lastig om doorheen te komen en de feiten die Rosin in haar verhaal opnoemt, zijn geen wereldse openbaringen. We zien tegenwoordig dat vrouwen steeds vaker carrière maken en zodoende hogerop komen in de maatschappij. Dat dit expliciet in een boek wordt behandeld, maakt het niet extra schokkend wereldnieuws. Wel waren de grappige en wat onconventionele interviews die zij in het boek bespreekt vermakelijk om te lezen.

Wat vind jij van de vrouw-man-relatie, zoals hij nu is in de maatschappij?

Het einde van de man en de opkomst van de vrouw

Hanna Rosin

24 maart 2013

ISBN 9789000317257
    Uitgever Spectrum
    288 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

The End Of Men

Spectrum

Non-fictie

1  2  3  4  5

Steeds meer vrouwen studeren en maken carrière. Mannen in bijna alle delen van de wereld worden dan ook op economisch en academisch gebied voorbijgestreefd door vrouwen. Voor het eerst in de geschiedenis is de mondiale economie een plek waar vrouwen meer succes hebben dan mannen. Vrouwen hebben bewezen dat ze in staat zijn zich beter aan te passen aan deze tijd en dat flexibiliteit en ontvankelijkheid dit succes definiëren. Hanna Rosin beschrijft hoe vrouwen en mannen zich in deze tijd tot elkaar verhouden en hoe vrouwen zich steeds meer laten gelden. Deze ontwikkelingen hebben vergaande gevolgen voor het dagelijkse leven op het gebied van werk, relaties, seks en sociale omgang. Een leerzaam, onderhoudend en opzienbarend boek!