Kijk naar mij RECENSIE

Kijk naar mij verhaalt over Charlotte, die na een ernstig auto-ongeluk zichzelf niet meer herkent na de talloze operaties aan haar gezicht. Ondanks het feit dat deze verandering identiteitsproblemen met zich meebrengt, geeft dit nieuwe uiterlijk haar ook nieuwe kansen. Over identiteitsprobleem gesproken, de roman vertelt zelfs meerdere verhaallijnen over meerdere Charlotte’s. Charlotte vertelt namelijk ook over een andere Charlotte, de dochter van een vroegere vriendin met wie haar leven op mysterieuze wijze samen lijkt te vallen. Deze tweede Charlotte is een jonge scholiere die een relatie krijgt met haar wiskundeleraar. En wat blijkt, hun levens vertonen toch wel heel wat meer overeenkomsten dan op het eerste ‘gezicht’ te ontdekken valt.

Jennifer Egan zet met Kijk naar mij absurde situaties neer, maar houdt de touwtjes van de verhaallijn altijd strak in handen. Hoe rauw en hoe absurd het ook werd, het boek bleef een enorme aantrekkingskracht op me uitoefenen. Het boek is heerlijk meeslepend en hield vanaf de eerste zin mijn aandacht vast. De personages in deze roman zijn bijna driedimensionaal neergezet door Jennifer Egan, wat een groot deel van de kwaliteit van dit bijzondere boek bepaalt.

Kijk naar mij is een psychologische roman vol thrillerelementen, wat het boek toegankelijk maakt voor een breed lezerspubliek. Wat een geluk dat Kijk naar mij nu eindelijk ook is uitgegeven in het Nederlands! Een echte aanrader!

Wat is jouw favoriete psychologische thriller?

Kijk naar mij

Jennifer Egan

13 maart 2013

ISBN 9789029587112
    Uitgever De Arbeiderspers
    448 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Look at Me

De Arbeiderspers

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Fotomodel Charlotte ondergaat na een auto-ongeluk een gezichtsreconstructie die haar ongewild een compleet nieuw uiterlijk geeft. In de New Yorkse modellenwereld is ze niet langer op haar plaats en ze moet een ander doel in haar leven zoeken. Wanneer ze wordt benaderd door een privédetective die ervan overtuigd is dat zij meer informatie heeft over de verblijfplaats van een verdwenen terrorist, raakt Charlotte verstrikt in een web van zogenaamde toevalligheden en geheimen. Uiteindelijk ontrafelt ze het mysterie waarmee haar ongeluk werd omgeven.

• The Witcher seizoen 3 komt eraan en nieuwe trailer onthuld

• Spannende Stranger Things seizoen 4 teaser onthult een spookhuis

• Bridgerton seizoen 2 teaser: Anthony Bridgerton ontmoet liefdesinteresse Kate Sharma