Zwangerschapsmonologen RECENSIE

Als je voor de eerste (of misschien wel voor de tweede, derde of vierde keer) zwanger bent, wil je dit heuglijke nieuws met iedereen delen en smul je van de verhalen die andere zwangere vrouwen jou vertellen. Milou van der Will heeft dit zeker zo ervaren en daarom heeft zij, tijdens haar derde zwangerschap, een boek geschreven dat uitgaat van bovenstaand principe.

Tijdens haar zwangerschap reisde ze heel Nederland af voor mooie, grappige, ontroerende verhalen van vrouwen die zwanger zijn. Dames van 20, maar ook dames van 40 vertellen hun intieme verhalen aan Milou en zij tekent deze verhalen op in het boek Zwangerschapsmonologen. Voor de zwangere dames onder ons kan ik me voorstellen dat het boek zeker vermakelijk werkt, maar ik heb toch wel wat kritische opmerkingen.

Zo zijn de ‘handige weetjes en tips’ die in dit boek te lezen zijn, zeer bekend. Ik kan me voorstellen dat de zwangere dames deze informatie allang gehoord/gelezen hebben. Het idee is dat je voor elke week dat je zwanger bent een verhaaltje hebt om te lezen (het boek telt 40 verhalen), maar deze hoofdstukken corresponderen helemaal niet met de zwangerschapsweken, hier ligt volgens mij een gemiste kans.

De verhalen van de zwangere dames zijn zeker vermakelijk, maar ze zijn opgetekend als echte gesprekken die tijdens de thee gevoerd worden, tussenwerpsels als “weet je wel”, vliegen je om de oren. Ik als literatuurliefhebber, werd hier wel wat kribbig van.

Vermakelijk voor de soon-to-be mama’s die geen genoeg kunnen krijgen van zwangerschapsverhalen, maar slaapverwekkend voor vrouwen die kritische lezers zijn of geen zin hebben in zwangerschapsgekeuvel.

Ben jij geïnteresseerd in verhalen van zwangere vrouwen?

Zwangerschapsmonologen

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Als je zwanger bent krijg je de obsessieve drang alles te willen weten over wat er in je lijf gebeurt. Je wilt over je zwangerschap praten, het liefst de hele dag, maar voor je omgeving (je collega’s, de kassajuf bij de Albert Heijn, je niet-zwangere vriendinnen, de loodgieter, een potentiële klant, de postbode) is het misschien beter om er slechts af en toe over te praten en er vooral lekker veel over te lezen. Net zo leuk, trouwens.

In dit boek vertellen veertig onbekende én bekende vrouwen (waaronder Hadewych Minis, Myrthe Hilkens, Anne-Marie Jung en Marianne Thieme) openhartig over hun zwangerschap. Een bundel met bijzondere, mooie, grappige, ontroerende, soms verdrietige, maar bovenal herkenbare verhalen. En het leuke is: voor elke week die je zwanger bent, heb je weer een verhaal. Lach om hilarische zwangerschapsanekdotes, gier om herkenbare ongemakken en laat je raken door het grootse, ongrijpbare waar je zwangerschap om draait: een nieuw leven. Veertig verhalen die, aangevuld met handige tips en weetjes van experts, deze bundel tot de must have voor iedere zwangere vrouw maken.