The Look RECENSIE

The Look gaat over Ted, die op een dag op straat ontdekt wordt door een modellenscout. Maar dat kan toch nooit echt zijn? Ted vindt zichzelf in de verste verte niet mooi en op school is ze ook al niet populair. Ze denkt dan ook dat het om een nepscout gaat. Als blijkt dat het wel om een echt modellenbureau gaat wordt Ted door haar prachtige, maar ernstig zieke zus Ava aangespoord om ervoor te gaan. Wat moet Ted doen? Het geld van het modellenwerk kunnen ze goed gebruiken, gezien hun vader zijn baan verloren is. Maar Ted is toch helemaal geen model? In die wereld past ze toch helemaal niet? En moet ze er niet juist voor haar zus zijn?

Ik vond The Look een goed boek, dat heerlijk wegleest. Zeker voor de jongere meiden onder ons is het een aanrader. Realistische thema’s als pesten, ziekte en de economische crisis zijn in het verhaal verweven, zonder dat het allemaal te zwaar op de maag gaat liggen. Deze thema’s geven dit tienerboek juist nét even dat beetje extra’s, ze maken het verhaal, dat bol staat van de herkenbare tienerproblemen als onzekerheid, verliefdheid en schuldgevoel, compleet.

Je leest het verhaal vanuit de ogen van Ted en kruipt ook echt even in haar huid. Je leeft mee met haar gedachten, haar emoties en haar onzekerheden. Ook de band met haar zus wordt goed en realistisch weergegeven. Typische zussendingen passeren de revue, zoals het niet mogen lenen van elkaars spullen. Ik herkende er veel van, gezien ik zelf ook een oudere zus heb. Een boek als dit laat je zeker beseffen dat je moet genieten van elkaar, want het leven kan er zomaar ineens heel anders uitzien.

Er zijn veel meiden die dromen van een carrière als model (wie wil er nu niet betaald worden om mooi te mogen zijn?). Het thema van het boek zal dan ook vele meiden aanspreken. Echter wordt ook heel duidelijk de keerzijde van de moddelenwereld belicht, het is tenslotte niet alleen maar rozengeur en manenschijn, en dat vind ik goed.

Het enige minpuntje vind ik eigenlijk de titel. Ik weet niet of ik deze in Nederland wel zo passend en aantrekkelijk vind. Natuurlijk begrijp ik wat er met The Look bedoeld wordt en ik weet ook dat Engelse namen en woorden onder tieners populair zijn, maar in Nederland vind ik het gewoon niet zo goed werken. Op basis van de titel zou het niet mijn eerste keuze zijn om het boek op te pakken in de winkel. Ik had - denk ik - voor een Nederlandse titel gekozen.

Al met al vind ik The Look een heerlijk meidenboek, waar ik me goed mee vermaakt heb. Een leuk hoofdpersonage, realistische thema’s, herkenbare problemen en dromen, humor en een ‘gezonde’ dosis verdriet, maken het tot een echte pageturner, die je - helaas - veel te snel uitleest.

Heb jij weleens gedroomd van een carrière als model?

The Look

Sophia Bennett

27 mei 2013

ISBN 9789044338829
    Uitgever Chicken House
    320 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

The Look
  • Ondertitel:

Twee zussen, hun dromen en de keuzes die ze moeten maken

Chicken House

Tiener boeken

1  2  3  4  5
    (9 stemmen)

De 15-jarige Ted wordt op een dag door een modellenbureau gevraagd om voor hun te komen werken. Wat een geweldige kans om op de catwalk te schitteren! Maar… tegelijkertijd krijgt Teds modebewuste zus Ava helaas te horen dat ze aan een levensbedreigende ziekte lijdt. Teds wereld staat volledig op haar kop. Moet ze haar modellencarrière opgeven om bij Ava te zijn?

The Look is een bitterzoet verhaal over twee zussen die mode, hoge hakken en geheimen delen.