Chemische affiniteiten RECENSIE

De ouders van de tweeling Giovanni en Selvaggia zijn gescheiden toen ze nog heel klein waren. Hij groeide op bij zijn vader in Verona terwijl zij bij haar moeder in Genua ging wonen. Als de tweeling 17/18 jaar oud is, besluiten de ouders weer samen te gaan wonen in Verona. Daar begint Chemische affiniteiten.

Vanaf het eerste moment dat Giovanni zijn zus weer ziet, is hij verkocht. Wat een meid! Hij begrijpt zijn verliefde gevoelens niet; was het anders geweest wanneer ze naast elkaar waren opgegroeid? Zou het dan een gezonde broer-zus liefde zijn en niet lichamelijk en obsessief?

Selvaggia (Wilde) doet haar naam eer aan. Zij is degene die het voor het zeggen heeft en haar broer, die ze Johnny noemt, manipuleert en gebruikt.
Ze kan er eerst nog niet aan toegeven: je broer liefhebben, dat vindt ze ‘weerzinwekkend’. Als Giovanni niet haar broer geweest was, had ze wel van hem gehouden. Maar uiteindelijk kan ook zij niet anders dan aan haar gevoelens toegeven. Dan gaat het helemaal los. Ze zijn onafscheidelijk en samen in hun eigen wereld. Zo vaak mogelijk bedrijven ze de liefde. Lange tijd kunnen ze hun relatie verborgen houden, maar dan zorgt Selvaggia ervoor dat het tijdens oud en nieuw uitkomt. Het nieuws verspreidt zich razendsnel. Werkelijk niemand kan er begrip voor opbrengen, dit is so not done. Overleven kan zolang ze elkaar hebben. Maar wanneer Selvaggia zwanger blijkt, is er nog maar één uitweg…

Alles aan Chemische affiniteiten van Caia Coltori is bijzonder. Het onderwerp is te bizar: de onmogelijke liefde tussen een tweelingbroer en –zus. Het boek is in de je-vorm geschreven. Giovanni, de hoofdpersoon, wordt continue aangesproken met veel opmerkingen als ‘weet je nog?’. Dit houdt je als lezer bij het verhaal. Alle spot en sarcasme waarmee Giovanni aangesproken wordt, maakt je vaak aan het glimlachen. De achterflap verraadt al dat het boek slecht af zal lopen en daar worden in het verhaal zelf ook veel toespelingen naar gemaakt. Je blijft het hele boek geboeid terwijl je je afvraagt hoe het met zo’n sterke en obsessieve liefde verder moet.

De lange en soms lastige zinnen maken het boek niet traag. Integendeel, het zorgt voor een opbouwende spanning. Door de uitgebreide beschrijvingen word je ondergedompeld in de gevoelens van de hoofdpersonen.

Dit boek is een absolute aanrader! Op een originele manier geschreven, een eigenlijk freaky maar ook aangrijpend verhaal, gebaseerd op Romeo & Julia, dat je nog dagen lang bezighoudt.

Hoe denk jij over een liefdesrelatie tussen broer en zus?

Chemische affiniteiten

Gaia Coltorti

3 mei 2013

ISBN 9789048816767
    Uitgever Lebowski
    352 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Le Affinita' Alchemiche

Lebowski

1  2  3  4  5

De tweeling Giovanni en Selvaggia groeit gescheiden van elkaar op. Giovanni woont met zijn vader in Verona, Selvaggia leeft bijna driehonderd kilometer verderop in Genua, samen met haar moeder. Ze weten niet van elkaars bestaan af. Daar komt verandering in wanneer de moeder besluit naar Verona te verhuizen – en de oude liefde tussen de ouders opnieuw opbloeit. Giovanni en Selvaggia komen bij elkaar in huis te wonen en voelen bij hun eerste ontmoeting direct een ongekend sterke, ondefinieerbare band. Zijn ze verliefd? De aanvankelijke terughoudendheid kunnen ze na verloop van tijd niet langer bedwingen: hun verboden liefde explodeert. En dan gebeurt het ergst denkbare: Selvaggia wordt zwanger. Verstrikt in leugens besluit de tweeling het geheim aan hun ouders op te biechten, die woedend worden. Giovanni en Selvaggia zien vanaf dat moment nog maar één uitweg