Overleven voor beginners RECENSIE

Op een heel normale doordeweekse dag valt een vrachtwagenchauffeur achter het stuur in slaap; heel even maar, hooguit een tel. Maar die tel heeft grote gevolgen: een dramatisch auto-ongeluk, waarbij de moeder van Milo McIntyre om het leven komt. In de nasleep van het ongeluk ontdekt Milo’s zus dat ze kort na haar geboorte geadopteerd is. Haar zoektocht naar haar biologische moeder brengt haar op het pad van Kat Kavanagh, die toevalligerwijs gewond geraakt is bij hetzelfde ongeluk…

Overleven voor beginners van Ciara Geraghty is voor mij het type boek waarbij ik even goed na moet denken over wat ik er eigenlijk van vind. Het leest vlot weg, maar tijdens het lezen kun je je niet aan het gevoel onttrekken dat er iets aan het verhaal rammelt. Zo doet het contrast tussen de verhalen van Milo en Kat, die beide in de ik-persoon verteld worden, in het begin vreemd aan. Waar Milo een wereldwijs jongetje is, is het door haar kinderachtige gedrag lastig voor te stellen dat Kat bijna veertig is. Ook doorbreekt het voor mij vaak de illusie van het verhaal wanneer een romanpersonage, Kat als veelgelezen schrijfster in dit geval, wereldberoemd is – waarom ken ik haar dan niet?

Maar als het boek eenmaal uit is en ik er wat langer over nadenk, kan ik er steeds meer waardering voor opbrengen. Door de ogen van Milo en Kat ervaar je hoe dramatisch de gevolgen van één enkele gebeurtenis kunnen zijn: twee anders anoniem gebleven slachtoffers van de auto-ongelukken waar je wel eens over leest in de krant, krijgen zo een gezicht en vooral een familie. Geraghty brengt haar personages echt tot leven, waardoor je goed met ze mee kunt leven – op de grappige en de droevige momenten. ‘Eén dag kan je leven voor altijd veranderen’ is de tagline van Overleven voor beginners. Tijdens het lezen kun je op sommige momenten inderdaad niet anders dan de vraag stellen: “Wat als…”

Wat vond jij van dit boek?

Overleven voor beginners

Ciara Geraghty

21 juni 2013

ISBN 9789022565469
    Uitgever Boekerij
    400 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Lifesaving for beginners

Boekerij

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Kat Kavanagh heeft veel vrienden, een gewoon baantje en denkt nooit meer aan het verleden. Dat is haar verhaal. Maar is dat wel waar?

Milo McIntyre houdt van zijn moeder, van de pindakaas-bananenmuffins in de Funky Banana, het café van zijn moeder, en van de cursus reddend zwemmen die hij na schooltijd volgt. Hij denkt nooit aan zijn toekomst, tot de dag dat alles voorgoed verandert. Dit is het verhaal van Milo.

En dan is er nog dat andere verhaal. Het verhaal waarin het noodlot toeslaat en Milo en Kat door een dramatisch auto-ongeluk worden samengebracht. Zo komt een diep verborgen familiegeheim voor eens en voor altijd boven tafel.