Meiden van de markt RECENSIE

Meiden van de markt vertelt de verhalen van Kiki, Madelon, Bonnie en Loes. Vier verschillende dames met verschillende levens en verschillende achtergronden. Maar met één liefde: de markt.

Kiki werkt als zaterdaghulp in de notenkraam van meneer Brand. Als hij een hartaanval krijgt, verandert de zaak. Dan heb je nog Kiki''s goede vriendin Madelon, een griffier met een passie voor het maken van tassen. Als haar vriend Clemens de relatie verbreekt, besluit Madelon dat ze meer wil doen met haar passie en wel op de markt. Bonnie staat ook op de markt, met een bakkerskraam. De markt is haar tweede thuis en als haar vriend Ray niet kan rondkomen als kunstenaar, spoort ze hem aan om ook op de markt te gaan staan. Ten slotte is er nog Loes, die een moeilijk verleden heeft wat zijn sporen trekt in haar heden. Samen met haar dochtertje Frederike is het lastig rondkomen, haar zelfgemaakte potten en schalen verkopen namelijk niet goed. Maar samen kunnen de meiden van de markt alles aan.

Wat een heerlijk boek hebben Margreet en Reina Crispijn geschreven. Ik werd al vrolijk van de kaft van het boek en het boek stelde totaal niet teleur. In eerste instantie wist ik niet goed wat ik moest verwachten, maar het is een zalig boek dat het dagelijkse leven van vier totaal verschillende dames beschrijft. Er komen een heleboel verhaallijnen aan bod en ik vind de wisselingen van perspectief een beetje te veel. Je leest namelijk ook de gedachten van anderen dan de hoofdpersonen, wat een leuke aanvulling is, maar naar mijn smaak iets te veel gebruikt wordt. Verder komen er tegen het einde van het boek een aantal onverwachte wendingen, die het verhaal iets onrealistisch doen overkomen. Toch hindert het niet en brengt het zelfs wat spanning in het boek. Helaas kwam ik ook wat fouten in het boek tegen, maar ach, het is en blijft mensenwerk.
Ondanks wat kleine kritiekpunten vind ik het een fantastisch boek wat ik iedere lezeres aanraad! Na het uitlezen van het boek had ik het gevoel er vriendinnen voor het leven bij te hebben. Ik denk dat ik ook maar eens wat vaker naar de markt ga.

Recensie geschreven door gastrecensent Nicole van Helvert

Ga jij weleens naar de markt?

Meiden van de markt

1  2  3  4  5
    (10 stemmen)

Het klinkt niet bepaald als een droomcarrière: eigenaar van een marktkraam. Maar dit is precies de wending die de jonge Kiki en Madelon - student geschiedenis en griffier bij de rechtbank - geven aan hun leven. Kiki neemt een notenkraam over en Madelon verkoopt zelfontworpen tassen. Ze vormen al snel een hechte groep met Bonnie van de bakkerskraam en aardewerkverkoopster Loes. De vier delen álles met elkaar, ook de vele liefdesperikelen!