Thriller RECENSIE

Ymke lijkt op het eerste gezicht een normaal leven te leiden met haar man en vier kinderen. Maar op een dag komt daar verandering in wanneer ze in haar eigen huis een zak met bebloede, uitgetrokken blonde haren vindt. Een grap van een van haar kinderen, denkt ze, misschien wel een mogelijk onderwerp voor haar thriller die ze wil schrijven. Ymke is namelijk schrijfster van beroep. Ze schrijft voor een televisieserie maar wil nu ook een echte thriller schrijven. Het onderwerp van die thriller blijft echter nog een raadsel, die haren zouden weleens voor een spectaculair verhaal kunnen zorgen. Maar wanneer blijkt dat de vriendin van een van haar zoons plots spoorloos verdwijnt, blijken de haren niet zo onschuldig als ze eerst had gedacht. Fictie wordt werkelijkheid. Wie van haar eigen gezin doet zich anders voor dan hij/zij is? Haar man? Een van haar zoons? Of haar dochter die al anderhalf jaar in zichzelf gekeerd is...

Ik had heel hoge verwachtingen van dit boek door de vele positieve reacties die ik eerder had gelezen. Omdat vrouwenthrillers tot mijn favorieten behoren, kon ik dan ook niet anders dan dit boek te lezen. En ik heb er absoluut geen spijt van! Suzanne Hazenberg heeft een vlotte en toegankelijke schrijfstijl. Als je weet dat ik tijdens een tripje naar een ander land maar weinig boeken lees en ik dit boek al in twee avonden helemaal had uitgelezen, dan moet het wel een topper zijn. Het onderscheidt zich vooral van de vele andere thrillers door het originele verhaal. Je komt terecht in Ymkes leven en je blijft daar ook; daarmee bedoel ik dat ik door niets anders werd afgeleid tijdens het lezen. Het leek wel een film die zich afspeelde in mijn hoofd. Nog steeds zie ik de hal waar ze de tas met haren vindt zo voor me. Ymke is een vrouw die zo in het echte leven kan bestaan, alleen verandert haar alledaagse leventje met zorgen die iedereen wel eens heeft in een onvoorziene nachtmerrie.

Dat Suzanne - net als Ymke - scenarioschrijfster is, geeft een extra touch aan het boek. Ymke weet veel te vertellen over haar soappersonages en zo biedt het nog eens een leuk kijkje achter de schermen van een televisieserie.

Het boek is absoluut niet voorspelbaar. Ik dacht het te weten en ook Ymke dacht de puzzelstukjes te hebben gevonden, maar we zaten er allebei grandioos naast. Thema''s zoals incest, anorexia en moord komen aan bod. Ik kan hier dus zeker spreken over een heftig boek dat me meenam van het begin tot het einde. Knoop het goed in je oren: stoppen met lezen is niet toegestaan!

Ben jij ook fan van vrouwenthrillers?

Thriller

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Ymke heeft een goed huwelijk, vier kinderen in de puberleeftijd en een baan als dialoogschrijver voor een soapserie. Toch heeft ze nog een wens: een thriller schrijven. Het probleem is echter dat het haar niet lukt een originele plot te bedenken waar ze echt tevreden over is. Totdat haar eigen leven in een thriller verandert. Op een dag vindt ze in de gang een plastic tas met plukken uitgerukt blond haar. In eerste instantie denkt ze aan haar depressieve dochter, maar ze concludeert vervolgens dat het een grap van haar jongens moet zijn. Als het lichaam van Britt, de vriendin van een van haar zoons, na een aantal dagen in de omgeving wordt gevonden,bekruipt Ymke het gevoel dat de tas in de gang allesbehalve een grap was. Ze kan er niet omheen: iemand in haar gezin moet iets met de moord te maken hebben. Maar wie? En wat zegt Ymke wel of niet tegen de politie?