Een speling van het lot RECENSIE

Wow, wat een fantastisch boek! Het is een lange tijd geleden dat ik een boek zo graag uit wilde hebben. Het was gewoonweg onmogelijk om het weg te leggen. Zodra ik ook maar een paar minuten tijd over had, zat ik alweer met mijn neus in het boek. Een speling van het lot is een ware pageturner die bomvol euforische hoogtepunten en dramatische, wanhopige dieptepunten zit.

Het begint in Oost-Duitsland, 1971. Twee kindjes - zusjes - worden ’s nachts verhandeld. Theadora gaat naar Amerika en zal opgroeien in onvoorstelbare rijkdom. Het andere meisje, Romy, belandt in een louche weeshuis in Schwedt waar kinderen alles behalve veilig en geborgen zijn. Ze leven duizenden kilometers bij elkaar vandaan en weten niet van het bestaan van de ander. Romy probeert zich wanhopig aan haar verleden te ontworstelen. Ze vlucht uit het weeshuis, waar ze een schokkende ontdekking heeft gedaan over wat ze daar met de kindjes doen, doet zich voor als man, vliegt als verstekeling naar het vrije Europa en probeert haar verleden heel diep te begraven. Theadora groeit op als enige dochter van een mediamagnaat en het ontbreekt haar aan niets. Na de dood van haar moeder trouwt haar vader met een draak van een vrouw. En die vrouw brengt ook nog eens een verschrikking van een zoon mee. Langzaamaan komt Theadora erachter dat ze misschien niet is wie ze denkt dat ze is. Ze stelt alles in werking om haar complexe verleden te ontrafelen. Als de wegen van de twee zusjes elkaar eindelijk kruisen, is het niet zeker of ze nog wel op tijd zijn om de waarheid te ontrafelen.

Het verhaal speelt zich af van 1971 tot en met 2011. Een behoorlijke periode waarin bijna onwaarschijnlijk veel gebeurt, maar toch geloof je het als lezer allemaal. Vooral omdat de schrijfstijl zo fijn is. Rees heeft oog voor detail zonder dat het gaat vervelen. Ze houdt van dramatisch, maar niet tegen het ongeloofwaardige aan. Als lezer slaak je een zucht van verlichting als het lijkt dat Romy alles op de rit heeft, maar dan gaat het mis. Het gaat verschrikkelijk mis. Op dat punt kon de wereld instorten en ik zou het niet gemerkt hebben. Zo ging ik op in het boek. Het verhaal bevat veel onverwachte wendingen, waardoor het je helemaal inpakt als lezer. Een echte aanrader voor de komende herfstperiode.

Zou jij na het lezen van deze recensie Een speling van het lot willen lezen?

Een speling van het lot

Jo Rees

10 juli 2013

ISBN 9789400502208
    Uitgever A.W. Bruna
    496 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

A Twist of Fate

A.W. Bruna

1  2  3  4  5
    (5 stemmen)

Oost-Duitsland, 1971. Twee baby's - zusjes - worden 's nachts verhandeld. Thea gaat mee naar Amerika en zal opgroeien in onvoorstelbare rijkdom. Romy belandt in een louche weeshuis waar kinderen alles behalve veilig en geborgen zijn.

Ook al leven ze duizenden kilometers van elkaar verwijderd en weten ze niet van elkaars bestaan, de twee vrouwen blijven hun leven lang met elkaar verbonden. In de jaren die volgen, zal één zus haar uiterste best doen het verleden te ontrafelen, terwijl de ander vastbesloten is het te begraven, koste wat kost. Als hun paden elkaar uiteindelijk kruisen, en alles wat hen dierbaar is op het spel staat, is het niet zeker of Thea en Romy op tijd de schokkende waarheid zullen ontdekken.