Vrouwen! RECENSIE

Rhijja Jansen schreef eerder de boeken Mannen! Waarom Hij Doet Wat Hij Doet en Eerste Hulp Bij Liefdesverdriet. Dit boek, Vrouwen! Waarom Ze Doet Wat Ze Doet is daar het logische vervolg op. En het is me meteen duidelijk waarom haar boeken populair zijn: ze zijn heerlijk generaliserend en voor zowel mannen als vrouwen vaak zeer herkenbaar. Op een grappige manier worden verschillende kwesties op het gebied van psyche, lichaam, liefde en seks uitgelegd. Helaas is dat ook meteen een minder sterk punt van dit grappige boekje: veel verder dan herkenbare anekdotes en een simpele uitleg van het gedrag van vrouwen gaat het niet. Ik had verwacht dat er iets dieper op de verschillen tussen mannen en vrouwen zou worden ingegaan.

Het boekje is geschreven in de vorm van vragen en de bijbehorende antwoorden (bijvoorbeeld: “Waarom kan ze zo goed multitasken?”, “Waarom is ze minder goed in exacte vakken?”, “Waarom kan ze zo slecht tegen alcohol?”, “Waarom bespreekt ze ons liefdes- en seksleven met haar vriendinnen?” en “Waarom zegt ze niet gewoon wat ze wil?”). Na elke vraag volgt ongeveer anderhalve pagina uitleg, ondersteund door wetenschappelijk onderzoek of veronderstellingen.

De schrijfster legt in een grappige, originele stijl uit waarom vrouwen zich zo gedragen. In sommige vragen zul je jezelf of een andere vrouw herkennen, waarna je hoogstwaarschijnlijk in de lach schiet, terwijl je bij andere je schouders ophaalt – niet alle vrouwen zijn nou eenmaal hetzelfde. Het leukst is dan ook om het boekje niet in één keer te lezen, maar een vraag op te zoeken als je die van toepassing vindt op een vrouw. Dit raadt de schrijfster zelf ook aan in haar voorwoord, waarin ze tevens toegeeft dat je niet alle vrouwen over één kam kunt scheren.

Vrouwen! is een leuk en luchtig cadeauboekje over het gedrag van vrouwen, dat zowel mannen als vrouwen zal aanspreken. Jammer dat het niet dieper ingaat op de verschillen tussen mannen en vrouwen, maar door de eigen manier waarop Jansen hierop ingaat is het toch vermakelijk om te lezen.

Ben jij ook geïnteresseerd in dit boekje over het gedrag van vrouwen?

Vrouwen!

Rhijja Jansen

10 juli 2013

ISBN 9789045314501
    Uitgever BBNC uitgevers
    160 pagina's
  • Ondertitel:

Waarom ze doet wat ze doet

BBNC uitgevers

Non-fictie

1  2  3  4  5

Vrouwen lijken de meest gecompliceerde wezens op aarde. Waarom zeggen ze niet gewoon wat ze denken? Waarom zeuren ze zo? En waarom gunnen ze elkaar het licht in de ogen niet? Het antwoord op deze en meer vragen wordt gegeven door datingexpert Rhijja Jansen. Zij leert je vrouwen nu eindelijk begrijpen met haar boek Vrouwen!, dat inzicht geeft in het brein, lichaam en gedrag van de vrouw. Vrouwen! legt glashelder uit waarom een vrouw doet wat ze doet, waarom ze denkt wat ze denkt en waarom ze zich gedraagt zoals ze zich gedraagt.