De Poolster RECENSIE

Ondanks dat je best tevreden bent met je leven, heeft iedereen weleens een moment waarop zij wenst dat ze iemand anders was. Al is het maar voor even, gewoon om eens te ervaren hoe het is om die ander te zijn met dat leven dat van veraf zo veel interessanter lijkt dan het eigen. Gelukkig bestaan er voor dat soort momenten boeken: om bij weg te dromen, om met beide benen op de grond teruggezet te worden en vooral ook ter inspiratie.

In De Poolster van Anna Chojnacka kruip je helemaal in het hoofd van de Poolse Ida, die op haar tiende met haar moeder naar Nederland verhuist. Niet lang na hun vertrek valt de Berlijnse Muur. Terwijl haar geboorteland in een razend tempo verandert, probeert ook Ida haar draai te vinden in haar nieuwe omgeving. Maar met het ouder worden komen de vragen over vroeger. Wat was bijvoorbeeld de echte reden dat haar ouders zijn gescheiden? Haar moeder zakt langzaam weg in een depressie. Ida is gedwongen in sneltreinvaart volwassen te worden en zelf haar plekje in de wereld te ontdekken.

Wanneer je het boek dichtslaat, is het wel duidelijk waar Chojnacka’s drive vandaan komt. Chojnacka is oprichter en directeur van de 1%CLUB, een crowdsourcingplatform voor ontwikkelingssamenwerking. Haar debuutroman De Poolster baseerde ze deels op haar eigen leven. Om meteen met een minpuntje te beginnen: voor Literatuurliefhebbers is dit boek niet echt een uitdaging. De die hard lezer zal er niet al te lang over doen voor ze het uit heeft, maar laat dat je vooral niet weerhouden dit boek te lezen!

Chojnacka kan absoluut schrijven, maar neemt je vooral moeiteloos mee in het indrukwekkende levensverhaal van een meisje dat uit de armoede van achter het IJzeren Gordijn terechtkomt in het rijke Nederland. Chojnacka heeft het leven van haar hoofdpersoon duidelijk doorleefd en laat je met haar verhaal door een andere bril naar je eigen bevoorrechte Nederlandse leven kijken. Ida’s onrust iets te willen doen aan het onrecht in de wereld is bijna tastbaar, net als de frustratie dat je vaak niet verder komt dan een druppel op de gloeiende plaat. Maar De Poolster biedt vooral ook de hoop op een betere toekomst. Kortom, een indrukwekkend boek dat mij in ieder geval nog wel even bij zal blijven.

Vond jij dit boek ook zo indrukwekkend?

De Poolster

Anna Chojnacka

18 september 2013

ISBN 9789021809205
    Uitgever Sijthoff
    256 pagina's

Sijthoff

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

De Poolster draait om de Poolse Ida die op haar tiende, vlak voor de val van de Muur, met haar moeder naar Nederland verhuist. In een snel veranderend Europa met plotseling opgeheven grenzen, moet ook Ida’s geboorteland in een sneltreinvaart de overgang naar het kapitalisme maken. Ondertussen valt in Nederland, tot Ida’s woede en verdriet, haar moeder langzaam ten prooi aan een ongrijpbare vorm van waanzin.

Deze nieuwe werkelijkheid dwingt Ida in rap tempo zelfstandig te worden. Met vallen en opstaan weet ze zich een weg te banen naar een volwaardig bestaan. Ida’s zoektocht naar de persoon die ze graag zou willen zijn verandert haar kijk op de wereld drastisch en dat stelt haar uiteindelijk in staat gelukkig te worden, want soms moet je een wereld achterlaten om een nieuwe in te kunnen stappen.