Brieven van Skye RECENSIE

Deze Roman verhaalt over de dichteres Elspeth Dunn, geboren en getogen op het eiland Skye in de ruige, primitieve, Schotse Hooglanden. Wat begint als een briefwisseling met een van haar Amerikaanse fans, leidt tot een diepgaande liefde in brieven op het verkeerde moment. Het is de Eerste Wereldoorlog en Elspeth en haar geliefde hadden geen slechter tijdstip kunnen kiezen om verliefd te worden op elkaar. Jaren later, aan het begin van de Tweede Wereldoorlog verdwijnt Elspeth plotseling en moet haar dochter Margareth diep in het verleden graven om haar moeder terug te vinden.

Brieven van Skye heeft enorm veel potentieel. Ik als hopeloze romanticus kon dit boek niet zomaar terzijde leggen. Het narratief is in het begin even wennen. Het boek van Jessica Brockmole is een verhaal in brieven, letterlijk, want het bestaat enkel uit brieven. Dit zorgt ervoor dat de verhaallijn af en toe ietwat oppervlakkig is. Ik had bijvoorbeeld wel meer mee willen krijgen van die prachtige Schotse Hooglanden, want is dat niet het ideale landschap voor een onstuimige romance? Desondanks heb ik genoten van wat het boek wel bood, namelijk de prachtige liefdesbrieven van de dichteres die de poëzie duidelijk niet alleen in haar ziel heeft zitten, maar ook in haar vingers. Tegen het einde van deze Roman had ik een brok in mijn keel. Let daarnaast op het prachtige omslag, een waar visueel genot voor in de boekenkast.

Staat dit juweeltje binnenkort ook in jouw boekenkast?

Brieven van Skye

1  2  3  4  5

De Schotse dichteres Elspeth Dunn heeft het afgelegen eiland Skye, waar ze is geboren en getogen, nog nooit verlaten. Een brief van een fan, de Amerikaanse student Davy, is het begin van een briefwisseling die algauw haar leven beheerst. Als Davey naar Europa afreist om als ambulancechauffeur voor het Franse leger te werken, kan Elspeth niet anders dan het einde van de Eerste Wereldoorlog afwachten op haar afgelegen eiland, bang dat ze Davey zal kwijtraken voor ze hem ooit in zijn ogen heeft kunnen kijken.

Een generatie en een oorlog later zet Elpeths dochter Margaret zich in voor de evacuatie van kinderen vanuit Londen naar de veiligheid van het platteland. Als haar moeder plotseling verdwijnt, vindt Margaret een stapel brieven van een Amerikaanse soldaat. Uit de geheimen die haar moeder en Davey aan hun briefpapier hebben toevertrouwd probeert Margaret op te maken waar Elspeth zou kunnen zijn - voor de Duitse bommen hen voorgoed van elkaar scheiden.