Ik wou dat er eindelijk eens iets leuks gebeurde RECENSIE

Na haar scheiding wordt Fritzi in het weekend van haar eerste verjaardag als single, door haar vriendin getrakteerd op een weekendje naar Bergen aan Zee. Tijdens een momentje alleen op het strand verzucht ze dat ze wou dat er eindelijk eens iets leuks gebeurde. De Engelsen zeggen niet voor niets ‘Be careful what you wish for!’: prompt ontmoet Fritzi een hele leuke, charmante strandtenteigenaar die haar volledig het hoofd op hol brengt. Voor hem een leuk verzetje, maar Fritzi ziet er meer in en wordt helemaal verliefd. En dan is het ineens niet zo leuk meer, want het is maar de vraag of die liefde wederzijds is… Na haar avonturen aan zee raakt Fritzi toevallig in gesprek met een oude vriend van haar vader. Van een goede vriend groeit hij uit tot geliefde, die haar belooft dat hij en zijn vrouw nauwelijks meer met elkaar praten. In het romantische Parijs waar ze een weekendje naartoe zijn gegaan, hoort ze hem echter bellen met zijn vrouw en klinkt dat toch stukken gezelliger dan hij haar had laten denken. Dan krijgt ze het nieuws dat haar dochter iets naars is overkomen, en ineens is het allemaal helder: haar dochter is het belangrijkste, en de heren zoeken het allemaal maar uit. En dan, net als ze niet meer op zoek is naar de liefde, ontmoet ze via het werk de knappe en interessante Robert!

Op de achterzijde van het boek wordt beloofd dat het verhaal geen cliché is: daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het vallen voor een typische womanizer, met alle gevolgen van dien, en het vallen voor de wat oudere getrouwde man die nogal blijkt te liegen… Betere voorbeelden van clichés kan ik niet bedenken. Maar dat maakt niet uit, clichés zijn er niet voor niets: het zal vast herkenbaar zijn voor velen. Ik wou dat er eindelijk eens iets leuks gebeurde is een vermakelijk, goed geschreven verhaal dat je aandacht goed vasthoudt. Het is wel jammer dat het naar mijn smaak iets te vroeg eindigde: ik had graag nog wat meer gelezen over Fritzi’s belevenissen met Robert. Maar desondanks zou ik dit boek zeker aanraden!

Vind jij dit verhaal ook cliché?

Ik wou dat er eindelijk eens iets leuks gebeurde

Trixi von Bülow

11 oktober 2013

ISBN 9789021449739
    Uitgever Querido
    256 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Ich wünsche mir, dass endlich mal was Schönes passiert

Querido

1  2  3  4  5

Fritzi Berger is bijna veertig, ze heeft een dochter van vijf en een slechtbetaalde redacteursbaan bij een uitgeverij. Na haar scheiding van meneer X is ze nu op de kop af een jaar alleen en daar heeft ze schoon genoeg van. Blijkt de charmante jonge Nederlander die ze tijdens een vakantie aan de Noordzee ontmoet heeft de ware? Of wordt het toch Joachim, een aardige man die helaas haar vader had kunnen zijn? Het verhaal is vaker verteld: vrouw zoekt man en moet wat hordes nemen om gelukkig te worden. Maar Trixi von Bülow vertelt het zó herkenbaar, zó ontroerend en zó onweerstaanbaar grappig dat Ik wou dat er eindelijk eens iets leuks gebeurde nu al een internationaal succes is.