The pocket scavenger RECENSIE

Een tijdje terug toen de blaadjes dankzij een storm met code rood met een noodvaart van de bomen waaiden, voelde ik de neiging om naar buiten te gaan, blaadjes te verzamelen, deze te drogen en er een collage van te maken. Alsof je weer even terug bent op de kleuterschool ofzo. Het gebrek aan een doel (lees: het gebrek aan een kleuterjuf die je een goed cijfer geeft) maakte dat ik toch maar lekker binnen bleef. Maar dat doel is er nu wel, voor de volwassen kleuters onder ons: The pocket scavenger!

In dit boek moedigt Keri Smith, bekend van Wreck This Journal, je aan om naar buiten te gaan, ‘op avontuur’ om precies te zijn, en allerlei voorwerpen te verzamelen. Denk aan bijvoorbeeld een ansichtkaart, iets uit je geboortejaar, iets wat is weggegooid, iets wat door een dier is achtergelaten (?), of een stukje mos. Per pagina staat een voorwerp genoemd, en als je het hebt gevonden moet je de datum, tijd en plaats erbij zetten samen met een kort verhaaltje over je vondst. Maar dan ben je er nog niet! Want daarna draai je het boek om, sla je het open op een willekeurige pagina, en pas je het voorwerp aan met de tip die onderaan de bladzijde staat. Tips die je kunt tegenkomen zijn onder andere om je voorwerp te verkreukelen, bekrassen, er stukjes papier op te plakken, er iets op te smeren of er een personage bij te bedenken.

Ik hoor het je denken: waarom zou ik dit doen, ik heb weinig tijd en mijn favoriete tv-serie begint zo? Om te beginnen is het weer eens wat anders dan wat je altijd doet. Het dwingt je om de wereld om je heen anders te bekijken, je niet zo te haasten en meer op details te letten. Vaak leg je misschien bijna met je ogen dicht je dagelijkse route af. Dat kan nu niet meer. Ook zou je door dit boek creatiever gaan denken en nieuwe verbanden leren leggen. Je gaat weer even terug naar het kind in jezelf, door een soort speurtocht. En aan het einde van de rit heb je een uniek verzamelwerk met verslagen over jouw vondsten en wat je daarvan gemaakt hebt! Ben je meer een gezelschapsmens? Het boek geeft ook suggesties hoe je het in spelvorm kunt gebruiken.

Ik moest het zelf natuurlijk ook even proberen, en ben begonnen met het stukje mos: dat was gauw gevonden in het kerststalletje. Vervolgens sloeg ik het omgedraaide boek open op de pagina waarop stond dat ik een personage moest bedenken bij mijn voorwerp. Onmiddellijk moest ik denken aan Kate Moss, dus noemde ik het stukje mos Kate. Daarna zwierven mijn gedachten af naar Kate Moss op de voorpagina van de Vogue, bedolven onder het... jawel: mos. Of de Vogue dit idee dankbaar van me zal overnemen weet ik niet, maar eerlijk is eerlijk: mijn creativiteit is aan het werk gezet en zonder dit boek zou ik dat mos niet eens hebben zien liggen.

Kan jij ook wel wat creativiteit in je leven gebruiken?

The pocket scavenger

Keri Smith

31 oktober 2013

ISBN 9789000333004
    Uitgever Spectrum
    192 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

The Pocket Scavenger
  • Ondertitel:

Nederlandse editie

Spectrum

Non-fictie

1  2  3  4  5

Dit boek laat je met nieuwe ogen kijken naar alledaagse objecten. Keri Smith slaagt er weer in bij iedereen de creativiteit te laten borrelen. The pocket scavenger wordt voor iedereen een persoonlijk, geheel unieke verslag van originaliteit.