Enders RECENSIE

Dit boek ziet er ontzettend mooi uit! Wat dat betreft vind ik dit boek dan ook een aanwinst voor mijn boekenkast. Wel een puntje van kritiek wat betreft de omslag: er staat nergens vermeld dat dit boek een vervolg is. Laat je in de winkel dus niet verleiden tot een spontane aankoop, maar koop eerst het eerste deel Starters. Geloof me, dat wil je, want anders is Enders heel erg ingewikkeld. Ik snapte er in elk geval geen bal van, en ik ben toch een behoorlijk ervaren lezer.

Hoofdpersoon Callie is een Metal of een Starter (ze wordt beiden genoemd in het boek) die in het vorige deel is ontsnapt uit TopBestemmingen, wat volgens mij hetzelfde is als de Bodybank (maar ik ben hier niet helemaal zeker van). Ze ontmoet Hyden, de zoon van de Ouweheer (wat ik een enigszins viezige naam vind, ook al is hij dan een schurk), die Callie nodig heeft om de plannen van zijn vader te dwarsbomen. Het komt erop neer dat Enders (oude mensen) het lichaam van Starters (jonge mensen) kunnen huren om er zo jonger uit te zien. Bovendien hebben veel Starters een speciale eigenschap, die sommige Enders willen benutten. De Ouweheer ontwikkelt de chips die voor dit huurproces gebruikt worden, en Hyden en Callie proberen ervoor te zorgen dat dit systeem van de Ouweheer niet meer zal werken. Ingewikkeld verhaal? Dat is het ook. En nee, ik kan er niks duidelijkers van maken.

De auteur gaat er vanuit dat de lezers Starters ook al hebben gelezen. Ze strooit namelijk met termen (TopBestemmingen, sporenoorlog, Starters, Metals, Middles, Enders) en legt deze nergens uit. Je kunt als lezer alleen maar gissen wat in godsnaam de sporenoorlog was en pas op de een na laatste bladzijde werd mijn vermoeden bevestigd dat de termen Starter, Middle en Ender te maken hebben met de levensfase van de personages.

Wat ik erg knap vind, is dat Lissa Price erin geslaagd is mij te grijpen met het verhaal, ook al heb ik -nu ik het boek uit heb - nog steeds geen flauw idee waar het nou eigenlijk om gaat. Ze heeft een heel spannende schrijfstijl die je helemaal inpakt en ze weet bovendien bijna ieder hoofdstuk af te sluiten met een cliffhanger. Tegen het einde van het boek was de irritatie over de onduidelijke terminologie weg en kon ik alleen maar denken: ik snap er nog steeds geen bal van, maar ik wil wel blijven doorlezen. Een prestatie die toch zeker vier hartjes waard is!

Ben jij ook fan van (de schrijfstijl) van Lissa Price?

Enders

1  2  3  4  5
    (12 stemmen)

Nu de Bodybank vernietigd is hoeft Callie haar lichaam niet meer aan Enders te verhuren. Al snel merkt ze dat de Ouweheer nog steeds controle over haar heeft. De enige manier om voorgoed van hem af te zijn is door de chip in haar hoofd weg te laten halen. Maar legt ze de stem in haar hoofd die wel eens aan haar vader zou kunnen toebehoren definitief het zwijgen op. Zal ze ooit nog vrij zijn?

- Lees hier een voorproefje van Enders: