De fouten van de moeder RECENSIE

Laat ik beginnen met dat ik misschien niet helemaal de doelgroep ben. De boeken van Danielle Steel zijn misschien meer iets voor vrouwen van 35+. Steel heeft al weet ik hoeveel bestsellers op haar naam staan en enkele zijn er zelfs verfilmd, maar ze is geen chicklit-schrijfster. Dat laatste neemt niet weg dat ik met plezier het boek heb uitgelezen, alleen ik vond het hele verhaal een beetje gezapig. Er gebeurde geen hele spannende of verrassende dingen. En eerlijk gezegd, zag ik veel ontwikkelingen al van mijlenver aankomen.

Hoofdpersoon Olivia Grayson heeft altijd voor haar werk gekozen, ze geeft leiding aan een enorm warenhuis met filialen over de hele wereld, en heeft haar kinderen eigenlijk verwaarloosd. Nu ze bijna zeventig is, vindt ze dat de tijd is gekomen om dit goed te maken met een droomvakantie. Ze huurt een bizar grote plezierjacht in Frankrijk, met alles erop en eraan, zodat alle kinderen met aanhang kunnen genieten van een welverdiende vakantie. Het is heerlijk om je in gedachten te vergapen aan al die luxe. Steel beschrijft tot in detail wat er op het buffet ligt, wat voor waterspeeltjes er zijn (jetski, bananenboot enz.) en er is zelfs een heuse kap/beautysalon aan boord. Dat Olivia hiermee haar fouten helemaal niet goedmaakt, moge duidelijk zijn. Ze blijft haar best doen bij iedereen, zonder opdringerig te zijn. Wel heeft ze een zeer goede band met haar kleinkinderen, waar ze vaak mee belt om ze een luisterend oor te bieden of advies te geven.

Ruim 380 bladzijdes lang werken Olivia, maar ook haar kinderen, aan hun fouten en daarin zit behoorlijk wat moraal verweven. ‘Denk goed na voordat je iets doet’, ‘Oordeel niet te snel’, ‘Hard werken wordt beloond’ en ‘Geen mens is zonder zonde’. Nou goed, volgens mij is het wel duidelijk. Ik vond het een leuk boek, maar ik denk dat ik er mijn moeder meer plezier mee doe.

Wat vind jij van de boeken van Danielle Steel?

De fouten van de moeder

Danielle Steel

13 november 2013

ISBN 9789021809021
    Uitgever Sijthoff
    352 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Sins of the Mother

Sijthoff

1  2  3  4  5

Elke vrouw maakt keuzes, maar wat kies je als je familie op het spel staat?

Olivia Grayson heeft altijd voor haar werk gekozen, en heeft haar kinderen eigenlijk verwaarloosd. Olivia wil dat goedmaken met een droomvakantie, maar het loopt helemaal anders dan ze had gehoopt. Maken haar kinderen nu dezelfde fouten als hun moeder?