Recensie: De zomer aan het meer RECENSIE

Je leven kan in een ogenblik voor altijd veranderen. Dat ervaart Floriana wanneer zij in een onbewaakt moment de straat op loopt en wordt aangereden. Twee compleet onbekenden schieten haar te hulp en zo raakt haar leven verbonden met dat van de gepensioneerde bibliothecaresse Esmé en vastgoedontwikkelaar Adam. Met z’n drieën reizen ze zelfs af naar het Comomeer. Floriana is uitgenodigd daar de bruiloft van haar grote liefde bij te wonen (die uitnodiging maakte dat ze in gedachten verzonken in botsing kwam met een auto), voor Esmé betekent het reisje een confrontatie met haar verleden en Adam is net begonnen aan een nieuw hoofdstuk in zijn leven. In Italië ontdekken ze dat je je verleden los moet kunnen laten om je toekomst te omarmen.

Erica James heeft duidelijk iets met haar locaties. In De zomer aan het meer verklaart ze de liefde aan het klassieke Oxford en het wonderschone Comomeer. Als lezer ga je daar helemaal in mee – ik had moeite de neiging te onderdrukken meteen een vakantie te boeken. Maar het was maar goed dat ik van tevoren wist dat de personages naar het Comomeer zouden gaan. Die belofte maakte dat ik door wilde lezen, want verder had het verhaal wel wat tijd nodig om op gang te komen.

Als lezer kijk je mee door de ogen van zowel Floriana, als Esmé en Adam, waardoor het even duurt voor je hen wat beter leert kennen. Alledrie zijn ze op een bepaalde manier getekend door het verleden en James heeft er een handje van hun vertellingen op cruciale momenten af te breken zonder dat er echt sprake is van een cliffhanger, om vervolgens een sprong in de tijd te maken en de gebeurtenis in drie zinnen af te werken. Maar als alle puzzelstukjes eenmaal op hun plek gevallen zijn, blijkt het resultaat interessant genoeg om het slot te willen weten.

Vooral de rol van de oudere wijsneus Esmé in het leven van Floriana en Adam is een leuke toevoeging en brengt wat humor in het verhaal. Zij laat zien dat je nooit te oud bent voor nieuwe avonturen, en dat verschillende generaties prima met elkaar kunnen optrekken en van elkaar kunnen leven. Al met al is De zomer aan het meer niet heel verrassend, maar best een leuk boek in aanloop naar de zomer – en stiekem een pleidooi voor vrijwilligerswerk met ouderen?

Wat is jouw favoriete Erica James boek?

De zomer aan het meer

1  2  3  4  5
    (11 stemmen)

Het begon allemaal met een uitnodiging voor een bruiloft.Als Floriana niet net de uitnodiging had gekregen waarin de liefde van haar leven aankondigde te gaan trouwen, dan had ze wellicht die auto niet over het hoofd gezien.Als ze die auto niet over het hoofd had gezien, dan hadden twee volslagen vreemden nooit haar hand vast hoeven houden (Esmé, gepensioneerd bibliothecaresse) en de ambulance hoeven bellen (Adam, projectontwikkelaar).Als ze Esmé en Adam niet had leren kennen, dan had ze nooit de moed op kunnen brengen om naar die bruiloft in Italië te gaan.En als Esmé niet haar nieuwe vrienden had willen helpen, dan was ze nooit teruggekeerd naar de plek waar ze zestig jaar geleden haar eerste liefde ontmoette. Ze heeft altijd willen weten wat er is gebeurd met de man die haar hart veroverde, en nu is het tijd om eindelijk dat hoofdstuk van haar leven af te sluiten.Aan het Comomeer in Italië ontdekken Floriana, Adam en Esmé dat je je verleden los moet kunnen laten om je toekomst te omarmen.