Recensie: De ingreep RECENSIE

Psychologe Mensje Kramer wordt getroffen door borstkanker en komt onder behandeling te staan van Wim Grondman. Wim is een briljante, maar schuchtere arts, die zijn patiënten niet aankijkt en niets lijkt te geven om hun geestelijke gezondheid. Vlak na haar operatie krijgt Mensje een baan aangeboden in het managementteam van het ziekenhuis. Daar krijgt ze te maken met nieuwe manager Rita Jansen, die types als Wim Grondman helemaal niet vindt passen binnen de nieuwe lijn die het ziekenhuis is ingeslagen. Zij spaart dan ook niets en niemand in haar poging het ziekenhuis te verjongen door de oude garde eruit te werken. Maar de gevolgen van haar kruistocht zijn vele malen erger dan wie dan ook had kunnen vermoeden. Wie kan elkaar nog vertrouwen als een dodelijke val in het ziekenhuis geen ongeluk blijkt te zijn?

De ingreep vertelt een interessant ziekenhuisverhaal dat veel verschillende aspecten kent. Vanuit verschillende perspectieven en personages wordt er ingegaan op typische elementen die je in een medische setting verwacht, zoals ziek zijn, beter worden of juist doodgaan, verlies en verwerking. Maar ook thema’s als geaardheid, verjonging, management versus artsen en jezelf zijn, komen aan bod in deze literaire thriller. In veel gevallen levert zo’n veelzijdigheid aan thema’s en personages gevaren als verwarring of oppervlakkigheid op. Op sublieme wijze zorgt Carla de Jong er echter voor dat in dit geval het verhaal juist naar een hoger plan wordt getild. Ieder hoofdstuk is geschreven vanuit het oogpunt van een personage, waardoor je - tegen alle verwachtingen in - een stel goed uitgewerkte karakters krijgt. Er worden geen eindeloze levensgeschiedenissen opgesomd, maar bij iedereen wordt er een diepere laag geraakt die de personages levensecht maakt.

De verwevenheid van de gebeurtenissen en karakters is goed bedacht. Het verhaal is spannend, het is lang onduidelijk wie er slachtoffer en dader zijn en de onderlinge relaties komen op scherp te staan. Het is maar de vraag wie elkaar nog kan vertrouwen en wie er nu werkelijk verdacht is. Dit alles maakt het verhaal meeslepend, zonder melodramatisch of onrealistisch te worden. De ingreep is dan ook een welkome verademing in het genre van de medische literaire thriller!

Ben jij ook zo enthousiast over De ingreep?

De ingreep

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

In een ziekenhuis wordt onder aan een trap een lijk gevonden. Was het een ongeluk of was het moord?

Wanneer psychologe Mensje Kramer een baan krijgt aangeboden in het managementteam van het ziekenhuis waar ze net zelf een ingrijpende operatie heeft ondergaan, neemt ze die na enige twijfel aan. Uit haar rechterborst is een grote tumor weggehaald, met een groot litteken en gevoelens van onzekerheid tot gevolg. Bovendien levert de baan algauw veel meer spanning op dan ze had voorzien. Rita Jansen, een onlangs aangestelde manager, spaart niets en niemand in haar poging het ziekenhuis te verjongen door de oude garde eruit te werken. Maar de gevolgen van haar kruistocht zullen vele malen erger zijn dan ze ooit had kunnen vermoeden, niet alleen voor de artsen, maar ook voor haarzelf en Mensje. Eerst valt er één slachtoffer, dan nog één...