Recensie: Het openhartige verhaal van Nederlands meest succesvolle pornoster RECENSIE

De pornowereld wordt steeds minder een taboe. Tegenwoordig is porno niet alleen te verkrijgen in de videotheek, maar is het zo van internet te halen. En dat betekent dat steeds meer mensen er gratis gebruik van kunnen maken. Maar hoe het er in de pornowereld nou echt aan toe gaat, daar is nog niet veel over bekend. Met de komst van dit boek is daar verandering in gekomen. De grootste internationale en tevens Nederlandse pornoster Bobbi Eden vertelt niet alleen hoe het er aan toe gaat in de pornowereld, maar geeft ook een kijkje in haar persoonlijke leven daaromheen.

Veel van het boek had ik niet verwacht. Omdat Bobbi Eden gekozen heeft voor de pornowereld heb je al snel vooroordelen over de vrouw. Je verwacht dat ze weinig serieus neemt, dat ze misschien lichtelijk dom is en dat het schrijven van een boek niet op haar lijf geschreven is. Misschien niet helemaal eerlijk, want een dom blondje is ze zeker niet. Door het lezen van het boek krijg je het gevoel haar persoonlijk te leren kennen. Je gaat haar keuzes begrijpen, snapt waarom ze dingen doet en hebt er eigenlijk best veel respect voor. Zo makkelijk is die pornowereld helemaal niet. Zo vertelt ze bijvoorbeeld ook over een verschrikkelijke gebeurtenis die ze haar hele leven voor zich heeft gehouden.

Dat het schrijven van een boek niet op haar lijf geschreven is, klopt wel gedeeltelijk. Het zijn vooral simpele zinnen, het is af en toe zeer oppervlakkig en sommige dingen vertelt ze wel tien keer opnieuw. Dat is vervelend. Als je tegen het eind van het boek wéér leest dat haar vader een alcoholist is en niet van de drank af komt gaat je dat behoorlijk irriteren. Er is geen duidelijke structuur te vinden. Er wordt van de hak op de tak gesprongen en dat leest niet fijn.
En hoe zit het dan met de pornowereld? Want stiekem zal dat voor vele lezers de reden zijn om het boek te kopen. Geloof me, daar krijg je genoeg informatie over. Het is heel interessant om te lezen hoe het er allemaal aan toe gaat in een wereld waar je totaal geen verstand van hebt. Sommige dingen zijn behoorlijk verassend. Zo las ik bijvoorbeeld dat sperma in een pornofilm vaak nep is. In plaats van het witte goedje wordt er conditioner gebruikt. Sta je dan voor de camera’s met een mond vol shampoo. Verder wordt er ook verdiend aan het plunderen van bankrekeningen. Kennelijk kikken mannen daarop. Haal 1000 euro van zijn bankrekening af en ze zijn geil en gelukkig. Daar kan ik met mijn pet niet bij.

Het is zeker een interessant en vermakelijk boek om te lezen. Niet alleen krijg je een kijkje in de mysterieuze en verassende pornowereld, ook leer je wat meer over het persoonlijke leven van Bobbi Eden. Die combinatie maakt dat ik het boek in twee dagen uithad. Wel staat het hele boek vol met schunnige woorden, inclusief de creatieve titels van de hoofdstukken. Een aanrader: lees heb boek dus vooral op een plek waar niemand ongewild met je mee kan lezen om awkward situaties te vermijden.

Zou jij dit boek willen lezen?

Het openhartige verhaal van Nederlands meest succesvolle pornoster

1  2  3  4  5

In de biografie Bobbi Eden - Het openhartige verhaal van Nederlands meest succesvolle pornoster vertelt Bobbi Eden openhartig over haar belevenissen, vanaf haar Haagse jeugd tot haar huidige leven in Los Angeles. Ze werpt een onthullende blik op de miljoenenindustrie met de slechtste reputatie ter wereld, maar tegelijkertijd een industrie waar vrouwen meer geld verdienen dan mannen.