Recensie: De andere zoon RECENSIE

Leuk, een nieuwe Picoult! Dacht ik. Bij sommige schrijvers kun je namelijk elk boek blind pakken en lezen, met een van-kaft-tot-kaft-in-één-dag-garantie. Zo ook bij Picoult. Ik was dan ook wel een beetje teleurgesteld toen bleek dat het om een heruitgave van een eerder in kleine oplage verschenen boek ging. Aan de andere kant: nieuw of een aantal jaren terug al verschenen, Picoult-boeken zijn de moeite waard en zo ook De andere zoon.

Jacob Hunt heeft het syndroom van Asperger, een stoornis in het autistisch spectrum. Dit heeft invloed op zijn hele omgeving: zijn ouders zijn gescheiden en de andere zoon in het gezin kan moeilijk omgaan met zijn broer. Jacob zelf is geobsedeerd door forensisch onderzoek. Dankzij zijn politiescanner verschijnt hij steevast op de plaats van een misdrijf, om de agenten daar te vertellen wat ze moeten doen – een hobby die niet door iedereen gewaardeerd wordt.
Wanneer een begeleidster van Jacob vermist raakt en vervolgens dood gevonden wordt, staat Jacob al snel onder verdenking. De symptomen van Asperger – wegkijken, zenuwtrekjes en een vlakke stem – wijzen voor de politie op Jacobs schuld. Voor zijn moeder Emma is het de zoveelste bevestiging van het onbegrip waar haar gezin al zo vaak mee is geconfronteerd. Voor zijn broer Theo is het alweer een teken dat niets normaal is vanwege Jacob. Maar is Jacob in staat tot moord?

Zoals gezegd is De andere zoon weer een fijne Picoult. Deze bestsellerauteur is een ster in het zich inleven in haar personages, voor Nederlanders misschien op het sentimentele af. Haar keuze voor het schrijven vanuit (veel!) verschillende personen heeft niet per se mijn voorkeur, omdat je hierdoor constant moet omschakelen. Maar Picoult weet altijd goed waar ze over schrijft en met dit boek geeft ze een interessant en zeer leesbaar kijkje in de wereld van een jongen met Asperger – en de gevolgen hiervan voor zijn omgeving. Daarbij blijft de ontknoping tot aan de laatste pagina spannend. Heeft Jacob het nu gedaan of niet? Knap werk!

Wat is jouw favoriete Picoult boek?

De andere zoon

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Jacob is een tiener met het syndroom van Asperger. Hij is geobsedeerd door misdaad en als het even kan is hij op een plaats delict te vinden, dankzij de politiescanner die hij voor zijn verjaardag van zijn moeder heeft gekregen. In het stadje Townsend wordt een afschuwelijke moord gepleegd. De politie stelt Jacob enkele vragen en arresteert hem vervolgens op verdenking van moord. Jacobs moeder zet alles op alles om begrip te vragen voor het vreemde gedrag van haar zoon.