Recensie: Ik heb je, ik hou je RECENSIE

Ik heb je, ik hou je is geen roman, maar het is ook geen doorsnee zelfmedelijdend zelfhulpboek. Nee, dit kleine, rode compacte boekje bevat precies wat er op de kaft staat: 25 onderhoudstips voor je relatie. Want zo luidt ook de achterkant; Onze carrière houden we nauwgezet in de gaten met functioneringsgesprekken en coachingtrajecten. In de liefde wordt er pas geëvalueerd als de bom is gebarsten. Waarom nemen we ons liefdesleven niet wat eerder serieus?

Ody Neisingh heeft Ik heb je, ik hou je ingedeeld in 25 vlot geschreven hoofdstukken met elk hun eigen knelpunten onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek, ervaringen, opdrachten, quotes en zelfs alle ‘ja, maar…’ worden onder de loep genomen. Dit boek lees je achter elkaar uit en je steekt er nog wat van op ook! Geen suffe tips, maar spannende opdrachten zoals samen op date gaan, elk kwartaal op weekendje weg evalueren en een klaagkwartiertje (voor wie durft!)

Elk hoofdstuk begint met wat soms té herkenbare gedachtegangen die in elke relatie wel voorkomen. Terwijl je als lezer eigenlijk al schrikt (ojee, dat heb ik ook!) wordt er daarna simpel uit de doeken gedaan dat de meeste gedachten normaal zijn, erbij horen en belangrijker nog; wat je eraan kan doen om de situatie weer te verbeteren. Het is heerlijk om te lezen over hoe je moet omgaan met onhebbelijke eigenschappen van je partner, tijdgebrek, een belabberd liefdesleven, overspel en me-time zonder dat het meteen het einde van je relatie hoeft te betekenen. Bovendien is het toch voor iedereen een geruststelling dat je niet de enige bent, anders was er geen boek over geschreven, toch?

Een leuk, realistisch en vlot en humoristisch geschreven handig boekje waar ongetwijfeld iedereen met een relatie iets van zichzelf in zal herkennen. Inspirerend, soms pijnlijk, maar vooral hoopgevend! En stiekem heb ik mijn vriend al een paar keer betrapt in het lezen van het boekje, dus óók voor mannen; heel leerzaam!

Vind jij veel dingen in Ik heb je, ik hou je ook herkenbaar?

Ik heb je, ik hou je

Ody Neisingh

14 mei 2014

ISBN 9789057596636
    Uitgever Podium
    160 pagina's
  • Ondertitel:

25 onderhoudstips voor je relatie

Podium

Non-fictie

1  2  3  4  5

Vaak gaat het professioneel functioneren gepaard met beoordelingsgesprekken, coachingstrajecten en persoonlijke ontwikkelingsplannen. In de liefde wordt meestal pas geëvalueerd als de bom is gebarsten. Waarom nemen we ons liefdesleven niet wat eerder serieus onder de loep? Ody Neisingh beschrijft in dit vrolijk stemmende boek twintig akelig herkenbare knelpunten die in elke relatie op de loer liggen. Wat te doen als de gunfactor 0,0 lijkt? Of wanneer je als stel zelden nog iets samen onderneemt? Aan de hand van gesprekken met relatietherapeuten, ervaringsdeskundigen en uitgebreid literatuuronderzoek geeft Ody Neisingh concrete tips om het tij te keren. Zo helpt ze afscheid te nemen van een fling, legt ze uit hoe belangrijk 'onderhoudsseks' is én geeft ze adviezen hoe de alles verslindende sleur kan worden verdreven.

Ik heb je, ik hou je is een ideaal huwelijkscadeau, maar is ook geschikt voor stellen die hun relatie een impuls willen geven of die zich tijdelijk in lastig vaarwater bevinden.