Recensie: Verjaard RECENSIE

Wanneer de vriend van Colette haar meeneemt naar een duur restaurant, denkt zij al te weten wat er gaat gebeuren: hij gaat haar ten huwelijk vragen. De echte reden blijkt echter een stuk minder aangenaam te zijn: Alex, haar vriend, bekent dat hij twintig jaar geleden iemand per ongeluk om het leven heeft gebracht. Het verwachte huwelijksaanzoek verandert plots in een etentje om te ‘vieren’ dat de moord verjaard is. Colette kan maar moeilijk bevatten dat haar vriend iemand om het leven heeft gebracht; samen met haar beste vriendin Fiona gaat ze op onderzoek uit om de waarheid te achterhalen.

Renée Hulshof is het pseudoniem van Anke ten Doeschate en René van Veen. Deze twee schrijvers hebben hun krachten gebundeld en een spannende pageturner geschreven. Het boek begint met het opsporingsbericht van Tamara Vliegenthart, de studente die Alex twintig jaar geleden van het leven heeft beroofd. Verjaard is beeldend geschreven: je ziet alles voor je neus gebeuren, wat extra kracht geeft aan het verhaal.

De spanning in het boek wordt versterkt door het verhaal van Tamara. Passages uit haar dagboek komen voorbij, waardoor je al snel te weten komt dat Alex de waarheid flink heeft verdraaid. Tamara heeft een fijne, grappige stem waardoor je direct met haar meeleeft. Je weet dat ze zal komen te overlijden, maar je gaat toch hopen dat de geschiedenis op een of andere manier veranderd kan worden. De spanning wordt verder opgeschroefd door Colette en Fiona die steeds meer informatie te weten komen over het misdrijf.

Een vlotte schrijfstijl wordt gecombineerd met mysterie en spanning, waardoor je het boek maar moeilijk opzij kan leggen. Het enige minpuntje is dat de personages allemaal behoorlijk koel reageren wanneer de moord voor het eerst ten sprake komt, dat doet iets af aan de geloofwaardigheid van Verjaard. Ik kan het boek echter absoluut aanraden: als je van thrillers houdt, dan is dit zeker een boek voor jou!

Zou jij Verjaard willen lezen?

Verjaard

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Tijdens een romantisch diner bereidt Colette zich voor op een huwelijksaanzoek van Alex. Maar in plaats van een aanzoek doet Alex een bekentenis. Twintig jaar geleden heeft hij per ongeluk iemand om het leven gebracht, maar dit misdrijf is inmiddels verjaard. Na het diner lopen ze zonder een woord te wisselen naar huis. Colette kan deze nieuwe waarheid niet accepteren en besluit op onderzoek uit te gaan Haar beste vriendin Fiona en de mysterieuze kunstenaar Sebastiaan helpen haar. Al snel komen alle zekerheden in Colettes leven op het spel te staan.