Recensie: How to love RECENSIE

Drie jaar geleden was Reena dolverliefd op Sawyer, het stoere vriendje van haar beste vriendin Allie. Ze dacht dat haar liefde onbeantwoord zou blijven, maar het tegendeel blijkt waar wanneer Allie plots overlijdt. Ze beleeft een korte, maar heftige romance met Sawyer die leidt tot een ongeplande zwangerschap. Ze krijgt de kans niet om Sawyer te vertellen dat ze zwanger van hem is, want hij gaat zonder iets te zeggen er vandoor. Nu, drie jaar later, is Reena moeder van een dochtertje. Sawyer keert terug in hun leven en het is aan Reena om te besluiten of ze hem opnieuw toelaat in haar leven. Kan ze hem nog wel vertrouwen?

Boeken over tienermoeders vind ik altijd interessant om te lezen en ik keek dan ook enorm uit naar How to love. Helaas viel het boek toch behoorlijk tegen, want het feit dat Reena een achttienjarige tienermoeder is speelt maar een hele klein rol in het verhaal. Sawyer, die niet wist dat hij een driejarig dochtertje had, lijkt niet eens verbaasd te zijn dat hij een dochtertje heeft en veel meer dan een aai over haar hoofd kan Reena haar dochtertje dan ook niet verwachten tijdens de eerste ontmoeting.

Het verhaal wordt verteld vanuit twee tijdperiodes: drie jaar geleden en het heden. Deze periodes wisselen zich af per hoofdstuk, maar ik was er niet zo’n fan van. Het spanningselement wordt volledig weggehaald, want je weet al wat gaat gebeuren. Je bent dan ook nooit verbaasd of geschokt door een gebeurtenis. Daarnaast zijn de personages verre van sympathiek, waardoor het moeilijk is om jezelf in ze te verplaatsen. Reena is boos, gemeen en ongeïnteresseerd. Sawyer is misschien in het begin een interessante bad boy, maar die charme verliest hij al snel.

Nee, How to love heeft helaas mijn hart niet weten te veroveren. Het verhaal wordt nooit echt interessant, de personages zijn onsympathiek en ik vind het echt enorm jammer dat Reena haar dochtertje zo’n ongelooflijk kleine rol heeft in het boek. Misschien een aanrader als je op zoek bent naar een young adult over twee bittere tieners die hun liefde een tweede kans willen geven, maar als je op zoek bent naar een (romantisch) verhaal over twee tieners die samen het beste proberen te maken van hun rol als ouders ondanks al hun problemen, dan kun je How to love maar beter links laten liggen.

How to love

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Dit is het verhaal van Serena en Sawyer: hun verleden, hun korte romance en het gevolg daarvan. Ruim drie jaar geleden: Serena is verliefd op Sawyer, het vriendje van haar BFF Allie. Wanneer Allie onverwacht overlijdt, beleven Serena en Sawyer een korte, heftige romance, tot Sawyer ervandoor gaat. Nu: Sawyer keert terug en ontdekt Hannah, Serena’s 3-jarige dochter. Hij wil onderdeel zijn van hun leven, maar Serena vertrouwt Sawyer niet meer. Liefde is echter ondoorgrondelijk…