Recensie: Gewillig RECENSIE

Dacht jij na het lezen van Gebonden dat Drew en Kate een happily ever after zouden krijgen? Ja? Dan ben je waarschijnlijk niet de enige. Twee jaar na het eerste boek pakken we het verhaal van dit komische duo weer op, maar dit keer met een flinke dosis drama. Kate is namelijk Drew en New York ontvlucht. Ze staat er alleen voor en ze moet ook nog eens de belangrijkste keuze van haar leven maken. Gelukkig kan ze op de hulp rekenen van een paar goede vrienden, maar toch: een leven zonder Drew is zo makkelijk nog niet.

Gebonden is één van de grappigste romantische boeken die ik ooit heb gelezen, dus mijn verwachtingen voor Gewillig waren hoog. Toch is dit boek enorm anders dan zijn voorganger: dit keer voert Kate het woord in plaats van Drew. Dat zorgt al voor een andere tone of voice, maar daar komt ook nog eens bij dat dit boek een stuk minder komisch is dan Gebonden. Begrijp me niet verkeerd, want er zijn meer dan genoeg grappige opmerkingen, maar die wegen niet op tegen de hoeveelheid drama in dit boek. Stel je daar dus op in wanneer je Gewillig gaat lezen: het verhaal is een stuk minder romantisch en vrolijk dan je misschien verwacht.

Gewillig is dan wel compleet anders dan Gebonden, ik heb er alsnog enorm veel van genoten. Het eerste boek vind ik leuker, maar dat komt ook omdat de personages door één groot misverstand bijna het gehele verhaal van elkaar gescheiden zijn. Het is niet erg geloofwaardig en op sommige momenten vraag je je af waarom het bijdehante duo niet gewoon met elkaar kletst, maar aan de andere kant: zowel Drew als Kate maken een enorme groei door als persoon.

Het boek leest heerlijk weg en de schrijfstijl van Emma Chase vind ik heel uniek en eigen. Dit boek is dan wel minder grappig dan zijn voorganger, het blijft een heerlijk verhaal om te lezen. Gewillig is dan wel geen boek dat je gelezen moet hebben aangezien het eerste boek het verhaal goed afsluit, maar als je een paar uurtjes wilt genieten van Kate en Drew inclusief een flinke dosis drama en grappige oneliners, dan vermaak je je prima met Gewillig!

Gewillig

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Gewillig is het zinderende vervolg op de spetterende roman Gebonden dat verkozen werd tot Beste Romantische Debuut 2013 op Goodreads.com Werd Gebonden verteld vanuit het gezichtspunt van Drew, in Gewillig is Kate aan het woord. Je hebt twee soorten mensen op deze wereld. Het soort mensen dat wat passief is en de mensen die meteen actie ondernemen. Ik heb altijd eerst de kat uit de boom gekeken. Ik ben altijd voorzichtig, en houd van plannen. Dat veranderde nadat ik Drew Evans leerde kennen. Hij was altijd zo volhardend. En zo zeker van zichzelf - en van mij. Maar niet alle stellen zijn voor altijd gelukkig. Had jij gedacht dat Drew en ik het ultieme liefdessprookje tegemoet gingen? Nou, ik ook. Nu sta ik voor de keuze, de belangrijkste keuze in mijn leven. Drew heeft al gekozen. Sterker nog, hij wilde voor ons allebei kiezen. Maar je weet dat dat simpelweg niet mijn stijl is. Daarom ben ik terug naar Greenville gekomen. Alleen. Nou ja, soort van alleen...