Recensie: De lange tocht RECENSIE

De titel The Longest Ride ofwel De lange tocht komt je waarschijnlijk bekend voor. Zo raar is dat niet, want dit boek is nu ook als film in de bioscoop te bewonderen. De film heb ik nog niet gezien, maar na het lezen van het boek ben ik er toch wel erg nieuwsgierig naar geworden!

De lange tocht gaat over twee koppels: Ira en Ruth en Luke en Sophia. De 91-jarige Ira belandt na een auto-ongeluk in een verlaten berm, waar hij zijn overleden vrouw Ruth plots weer te zien krijgt. Hij klamp zich vast aan de herinneringen met zijn overleden vrouw en gaandeweg kom je steeds meer over het koppel te weten. De jonge Sophia en Luke ontmoeten elkaar bij een rodeo. De twee verschillen enorm van elkaar, maar toch klikt het direct tussen de twee. Ze worden verliefd en al snel dromen ze van een toekomst samen. Het verhaal van deze twee koppels is dan wel compleet anders, op een onverwachte manier komen hun levens toch samen.

Dit is het eerste boek van Nicholas Sparks dat ik heb gelezen. Ik had hoge verwachtingen, want van deze auteur zijn al zo veel boeken verkocht, dat er wel iets bijzonders met zijn manier van vertellen moet zijn. En dat klopt inderdaad: Sparks heeft een schitterende schrijfstijl waardoor je compleet meegenomen wordt in het verhaal. Het verhaal is dan wel iets te perfect en toevallig, de goed uitgewerkte personages en de schitterende vertelwijze doen je dat eigenlijk al snel vergeten.

Het verhaal wordt door zowel Luke, Sophia als Ira verteld. De hoofdstukken die door Ira verteld worden vond ik iets minder interessant en soms iets te langdradig, maar deze hadden ook zeker mooie momenten. De hoofdstukken die verteld worden door Sophia en Luke hadden mij echter vanaf het eerste hoofdstuk direct in hun ban. Het was niet zo dat ik het boek in één ruk las, maar ik las juist kleinere stukjes zodat ik het verhaal beter in me op kon nemen.

Ik heb enorm genoten van De lange tocht. Na het lezen van dit boek wil ik veel meer boeken van Nicholas Sparks lezen én natuurlijk de verfilming van dit boek bewonderen. Hopelijk is die net zo mooi als het boek.

De lange tocht

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Ira Levinson is eenennegentig, heeft een zwakke gezondheid en woont alleen. Als hij na een auto-ongeluk gewond in een verlaten berm ligt en bijna het bewustzijn verliest, verschijnt plotseling zijn overleden vrouw Ruth naast hem. Ira weet dat ze er niet echt is, maar klampt zich vast aan haar herinnering. Een paar kilometer daarvandaan ontmoet Sophia bij een rodeo de jonge cowboy Luke. Hij lijkt in niets op de verwende jochies die ze van school kent; door hem vangt ze een glimp op van een spannende wereld waarin overleven en succes allesbepalend zijn. Ze worden verliefd en Sophia begint te dromen van een gezamenlijke toekomst, maar Luke draagt een groot geheim met zich mee. Ira en Ruth. Sophia en Luke. Twee stellen die weinig met elkaar gemeen hebben en die worden gescheiden door levensjaren en ervaring. En toch komen hun levens op een onverwachte manier samen...